0 Winkelmand
Inhoud winkelmand
Totaal: € 0,00
Bestel nog voor € 20,00 en profiteer van gratis verzending!
Bestellen

Leerzame kleuteractiviteiten voor thuis

28 maart 2020
Leerzame kleuteractiviteiten voor thuis

In en rond het huis kun je heel veel leuke en leerzame activiteiten doen met je kleuter. Met korte opdrachtjes, kleine projectjes en grappige doetips is je kind lekker bezig en je kleuter steekt er ongemerkt heel wat van op.



Probeer zo veel mogelijk aan te sluiten bij de interesses van je kind en houd de spelletjes kort. Voor een kleuter is een kwartier ergens de focus op houden al een hele prestatie. Prikkel je kind om ook eens iets te doen wat moeilijk is of lijkt, maar houd het luchtig als het niet lukt. Zo voorkom je frustaties en heeft je kind plezier in nieuwe dingen leren.
 

A. Doe kleine projectjes

 

Maak een getaldoos

Dit heb je nodig:
Een lege schoenendoos, een vel wit of gekleurd papier

Zo werkt het:
Laat je kleuter een getal kiezen waarmee hij of zij een getallendoos wil maken. Voor jonge kleuters is een getal tot 5 prima, voor oudere kleuters of goede tellers kun je een getal tot 10 nemen.
Plak een mooi vel papier op de schoenendoos en teken (jij of je kind zelf) hier het aantal stippen op van het getal met daarnaast het cijfer.
Nu gaat je kind zoeken naar kleine spulletje om in de getaldoos te stoppen. Dat moeten er steeds net zo veel zijn als het getal. Bij 3 zoekt je kind dus 3 knikkers, 3 vorken, 3 potloden, 3 onderbroeken, enzovoort.
 

Experimenteren: drijft het of zinkt het?

Dit is een leuk spel voor kleuters, dat je ook samen met oudere kinderen kunt doen. Vul het bad, de wasbak of een teiltje buiten met (lauw) water en verzamel allerlei objecten, zoals keukengerei, speelgoed, pastaschelpjes, een appel, een koffiekopje, kiezelsteentjes, enzovoort.
 
Leg de voorwerpen één voor één in het water en bekijk of ze blijven drijven of naar de bodem zinken.
 
Vraag je kind eens om van tevoren te voorspellen of iets blijft drijven of niet en waarom. “Een potlood drijft omdat het rood is”, kan je kleuter stellig verklaren. Oudere kinderen weten wel dat zware dingen zinken en lichte dingen blijven drijven, maar waarom zinkt een zwaar vrachtschip dan niet naar de bodem?
 

Spannend parcours

Maak met schilderstape een spannend parcours door het huis (of tuin). Over een stoel, onder de salontafel door, een rondje om het bijzettafeltje, naar de gang, de trap op – en weer af, etc. Hoe gekker, hoe leuker.
 
Parcours afgelegd? Voeg opdrachtjes toe: in de handen klappen is 3x op en neer springen, fluiten is omdraaien en de andere kant op gaan, etcetera.

 

Luister en teken

Lees onderstaande zinnen één voor één aan je kind. Na elke zin tekent je kind wat jij net hebt gelezen.
 
1. Teken een huis in het midden van het papier.
2. Rechts naast het huis staat een fiets.
3. Boven het huis vlieg een vogel en zie je drie wolken in de lucht
4. Links naast het huis loopt een poes door het gras
5. In het gras bloeien twee rode tulpen en drie gele narcissen
6. Binnen zit jij. Je kijkt door het raam naar buiten.

Bekijk samen het eindresultaat en lees het verhaaltje nog eens voor. Zijn alle elementen terug te vinden op de tekening? En op de juiste plek?

 

Speel het kleur-reactiespel

Dit is een leuk spel voor kleuters en oudere kinderen. Je kind leert de namen van de kleuren, moet goed luisteren en traint het reactievermogen.
Leg voorwerpen in verschillende kleuren op de grond. Zorg in elk geval voor iets roods, iets geels, iets blauw en iets groens (groep 1). Vul het eventueel aan met de kleuren oranje, paars, zwart, wit, bruin en grijs (groep 2).
 
Basisspel:
Roep een kleur. Je kleuter moet nu zo snel mogelijk het voorwerp met de juiste kleur aanraken.
 
Kleur + lichaamsdeel:
Roep een kleur en ‘hand’ of ‘voet’ (of moeilijker ‘elleboog’, ‘knie’, ‘neus’, ‘billen’). Je kind moet zo snel mogelijk met het genoemde lichaamsdeel het voorwerp met de juiste kleur aanraken. Combineer eventueel met links en rechts (groep 2).
 
Reeksen:

  • Roep een reeks van twee of meer kleuren (rood-geel, blauw-blauw-geel, etc.). Je kleuter moet de kleurenreeks correct uitvoeren.
  • Combineer kleuren met bewegingen: spring-rood-geel, groen-stampen-blauw


 

Een kind kan de was doen

Benoem je kleuter een dag tot wasbaas. Stop samen de vieze was in de wasmachine. Je kind mag het zeepbakje vullen en het programma instellen.
 
Hoe lang duurt het tot de was klaar is?
Laat je kind in de gaten wanneer de was klaar is. Geeft jullie wasmachine een eindtijd of een schatting van hoe lang het nog duurt? Praat daar dan samen over. Je kleuter zal het nog niet begrijpen, maar krijgt zo wel meer bewustzijn van tijd. Bij oudere kleuters kun je ook al naar de klok kijken. Als de grote wijzer op de ... staat, is de was klaar.
 
Was ophangen
Laat je kind (helpen met) de was ophangen. Wasknijper open knijpen is een heel goede oefening voor de fijne motoriek. Kan je kind een leuk of slim systeem bedenken om de was op te hangen? Bijvoorbeeld: alle sokken en alle broeken bij elkaar, alles van papa bij elkaar, alles van dezelfde kleur bij elkaar.
 
Was sorteren en opvouwen
Laat je kind hoopjes maken van de kleren van mama, papa, zijn broertje(s) of zusje(s) en zichzelf. Dan tellen: hoeveel kledingstukken liggen er van iedereen? Van wie liggen er de minste kleren? Bevat de grootste stapel ook de meeste kledingstukken? Van welk type kledingstuk (sokken, shirts, onderbroeken) zijn er de meeste (sorteren, tellen). Leer kind tot slot de was opvouwen en leg het samen in de juiste kledingkast.

 

B. Speel het opdrachtenspel

 
Lichaamsdelen
Waar zit je ....? Neus, oor, buik, teen, knie, schouder, nek, ...

Lichaamsdelen met links-rechts (groep 2)
Wijs aan. Rechteroor, linkerknie, rechter grote teen, linkerwijsvinger. etc. Extra moeilijk: pak met je rechterhand je linkeroorlel

Voorzetsels
Ga op de tafel zitten, verstop je achter de bank, spring over de hond heen, haal een koekje uit de trommel, etc.

Zoek 5 dingen... (1)
... met een bepaalde kleur. ... die je kunt eten. ... die beginnen met de letter... (groep 2), etc.
 
Ritmes klappen
Klap een ritme voor en laat je kind naklappen. Maak het steeds een beetje moeilijker. Kunnen jullie ook ritmes door elkaar klappen?
 
Luister en doe
1x klappen = 1x koprol, 2x klappen = de vloer aantikken, 3x klappen = rennen op de plaats, 4x klappen = slapen, 5x klappen = knuffelen, …
 
Zoek 5 dingen… (2)
… die rijmen op tas/fles/beer. … die lekker ruiken. … die je als hoofddeksel kunt gebruiken (maar dat niet zijn!)

Tellen en terugtellen
Tel van 1 tot 5 en weer terug. Probeer het dan van 1 tot 10 (groep 1) en/of 1 tot 20 (groep 2).
 
Zinnen maken
Maak een zin met het woord [hond]. Maak de zin langer. Wat is het eerste woord van de zin. En het laatste? Lukt ook als je twee of drie woorden opgeeft?

Binnen of buiten
Noem vijf dingen die je alleen binnen kunt doen en vijf dingen die je alleen buiten kunt doen. 

Smarties sorteren
Sorteer alle smarties uit een doosje op kleur. Leg er vervolgens logische reeksen mee. Maak zelf een begin en laat je kind de reeks afmaken (rood – geel – rood - ?? - ?? of  paars – paars – geel – paars – paars - ?? etc.) Welke logische reeksen kan je kind zelf bedenken?
 
Welk woord zeg ik twee keer?
Noem een reeks woorden. Noem een van de woorden twee keer (bijvoorbeeld: melk – brood – thee – koekje – brood – appel – water). Weet je kind welk woord vaker is genoemd? Dit kun je steeds moeilijker maken.
 

 

C. Geef kleine taakjes

  • Lees een boek voor en laat je kleuter er een tekening bij maken
  • Bouw een toren of vervoersmiddel van Lego, blokken, wc-rollen of keukenspullen
  • Maak een ontwerp voor een ziekenhuis, speeltuin, kasteel, …
  • Maak een tekening van je dag om aan de leerkracht te laten zien
  • Smeer voor iedereen de boterhammen voor de lunch
  • Maak 10 propjes en leg er [aantal] in een schaaltje. Pak er nu met duim en wijsvinger [aantal]. Tel hoeveel propjes er nog er nog in het schaaltje zitten.
  • Tel alle planten op de vensterbank / in de woonkamer. Kun je ook alle blaadjes tellen?
  • Maak een mooie ketting van kralen, wc-rolletjes, pasta, rietjes, knopen, rolletjes plakband, …
  • Bouw een toren die hoger is dan jijzelf. Waarmee? Dat mag je zelf bedenken.
  • Teken een hinkelbaan en ga hinkelen.
  • Loop met een paar sokken op je hoofd drie keer de trap op en af (de sokken mogen niet vallen).
  • Tel alle lepels in de bestekla. Tel dan alle vorken en alle messen. Van welke zijn er het meest?
  • Gooi een bal tegen de muur en vang hem weer op. Tel hoe vaak het lukt voordat de bal valt en verbeter je record.
  • Sorteer je speelgoed: dezelfde kleur, dezelfde grootte, zacht of hard, met en zonder wielen, etc.
  • Maak een krokodil. Hoe, dat mag je zelf bedenken. (Inspiratie: lege eierdozen, papier en groene en rode verf)
  • Maak een poppetje van materialen (takjes, steentjes) die je buiten kunt vinden.
  • Ga je kleren passen. Welke kledingstukken zijn te klein, welke passen precies en welke zitten nog erg ruim? Sorteer ook op winter- en zomerkleding. Wat moet er in de kast blijven liggen en wat kan eruit? 
  • Doe iets wat begint met de letter ‘p’
  • Verzamel 3 dingen waar het cijfer 9 op staat
  • Pluk 10 grassprietjes en sorteer ze van klein naar groot.
  • Noem zo veel mogelijk woorden die rijmen op ‘aap’.
  • Raap een bal op zonder je handen te gebruiken.
  • Draai 5 rondjes.
     
 
 

D. Eenvoudige kleuteractiviteiten

  • Plaatjes uitknippen uit een tijdschrift en opplakken. Eventueel met een thema: plaatjes met een bepaalde kleur, vorm, letters, aantal voorwerpen
  • Sokken aan de waslijn hangen (span een waslijntje op kleuterhoogte)
  • Alle sokken weer netjes in paren sorteren ;)
  • Een knikkerbaan bouwen
  • Een tent maken met een laken over tafel of een huis maken van een grote doos
  • Smeer voor iedereen de boterhammen voor de lunch
  • Verkleden. Als een… deftige meneer, truttige dame, gekke muzikant, …
  • Van een afstandje doppen in een schoen of bakje mikken
  • Meten met een meetlint. Hoe lang is de tafel, de tv, je huisdier, de neus van papa, …
  • Vormen uitknippen die jij (of je kleuter) eerst op een papier hebt getekend.
  • Een dier knutselen met (proppen) oud papier en schilderstape of plakband
  • Zo veel mogelijk kleren over elkaar aantrekken (ritsen en knopen dicht!)
  • Was sorteren op grootte of kleur.
  • Speelgoed afwassen. Maak een sopje in een plastic bak en laat je kleuter plastic speelgoed afwassen.
  • Doe washandjes om je voeten en ga schaatsen in de woonkamer.
  • Maak proppen van tissues en houd een sneeuwballen gevecht (of probeer de ‘sneeuwballen’ van een afstandje in een emmer te mikken).
  • Een hoedje vouwen van papier.
  • Kranten of tijdschriften in repen scheuren en de repen oppplakken op papier.
  • Spelen met modder.
  • Stofzuigen of de vloer aanvegen.
  • Deksels bij bakjes zoeken. Verzamel zo veel mogelijk bakjes, bekers, trommels, etc. en laat je kind het juiste deksel bij het juistje bakje zoeken.
  • Ga bellenblazen en probeer zo groot mogelijke bellen te blazen.
  • Een slinger maken van stroken papier. Knip papier in stroken of gebruik vlechtstroken. Plak van een strook de uiteinden op elkaar plakken zodat je een cirkel hebt. Haal de volgende strook door de cirkel en maak hier ook een cirkel van. Enzovoort.
     
 
 

E. Ontdekken en creëren

 
Teken en versier een ei
Teken een groot ei op een stuk papier en versier het zo mooi mogelijk. Hoe? Dat mag je zelf verzinnen. Kleuren, verven, beplakken met macaroni of uitgeknipte plaatjes, glitterfiguren, stickers of andere leuke decoratiematerialen.
 
Volg de draad
Pak een bol wol of touw. Knoop het uiteinde ergens aan vast. Geef je kleuter de opdracht om de draad om zo veel mogelijk objecten in huis of in de tuin te draaien.
 
Wolkenvormen
Ga op je rug in het gras liggen en kijk naar de wolken. Wat valt er allemaal te zien in de lucht? Ziet iedereen hetzelfde? Sluit een halve minuut je ogen en kijk dan weer: kun je de vormen van zonet nog terugvinden of je heeft je wolk alweer een nieuwe vorm?

Voelen en herkennen
Leg onder een theedoek verschillende kleine voorwerpen: een lepel, een Playmobil-poppetje, een autootje, een potlood, etcetera. Laat je kind voelen en proberen de voorwerpen te herkennen.

Varieer dit spelletje ook eens met voorwerpen van verschillende vormen. Kan je kind de vorm herkennen en benoemen? Welke voorwerpen in huis hebben dezelfde vorm? Speel eventueel het spel vormenjacht.

Proeven en herkennen
Laat je kind geblinddoekt dingen proeven. Vraag je kind of hij herkent wat hij eet of drinkt. Kan hij de smaak (zoet, zuur, bitter, zout) en textuur (papperig, knapperig) ook beschrijven? Is het lekker (waarom wel of niet)? Is het gezond of ongezond?
 Na het blind proeven kan je kind de schoteltjes met eten ordenen op smaak (zoet, zout, zuur of bitter) of lekker/niet lekker, gezond/ongezond.

Schaduwen tekenen
Ga op een zonnige dag naar buiten met tekenspullen en voorwerpen die kunnen staan (een plant, een dinosaurus, een fles, etcetera). Zet de voorwerpen zo in de zon dat de schaduw ervan op het papier valt. Door de schaduwen over te trekken, tekent je kind de voorwerpen heel eenvoudig na. Probeer het ook eens met lichaamsdelen: een hand, je gezicht en profil, een blote voet, ...

Portret ten voeten uit
Leg een stuk behang op de grond (witte kant naar boven) en laat je kleuter daar op gaan liggen. Je kind mag zelf bedenken in welke houding. Teken de omtrek van je kind met een dikke stift op het behang. Nu kan je kind zichzelf gaan invullen: kleuren, verven, lapjes stof plakken.

Schilderen met water
Word creatief met water op een zonnige dag. Geef je kind een emmer water en wat kwasten in verschillende groottes en misschien zelfs een (oude) verfroller. Maak een waterschilderij op het terras of de oprit. Of schilder een lieve groet op de stoep voor het huis van oma en opa. Met dit spel kan je kind uren zoet zijn, want als het schilderij opdroogt, is het weer verdwenen.

Stop… en door!
Hoe meer mensen er meedoen aan dit spelletje, hoe leuker. Benoem een speler als ‘dj’ (je kunt afwisselen). De dj zet een muziekje op en de rest gaat dansen. Als de dj de muziek stopt, moet iedereen stokstijf stil staan. Varieer met andere opdrachten (springen, op de grond gaan liggen, een rondje draaien, …)
 

Speelgoed invriezen
Vul een bak met water en doe er een paar kleine speelgoedjes in (autotootjes, Lego-poppetje). Zet de bak in de vriezer tot al het water bevroren is. Duw tijdens het vriesproces het speelgoed naar het midden van de bak. Kiep het blok ijs buiten uit de kom. Geef je kind twee lepels om het speelgoed meet uit te graven. Een leuk klusje, waar je kind wel een tijdje mee bezig is.
 

Spiegelen
Ga tegenover je kind staan en vertel dat hij/zij jouw spiegelbeeld is. Elke beweging die jij doet, moet je kind (zo synchroon mogelijk) nadoen. Begin met langzame, grote bewegingen en maak het gaandeweg steeds complexer. Na een tijdje kun je de rollen omdraaien
 

Bloemetjes zoeken
Lekker buiten zoeken en kijken. Je kind gaat buiten 10 verschillende bloemen zoeken en er een foto van maken. Bespreek samen waarin de bloemen op elkaar lijken (stengel, groene blaadje, bloemhart, gekleurde blaadjes) en waarin ze verschillen. Wat is de mooiste bloem? Haal de knutselmaterialen tevoorschijn en laat je kind die bloem natekenen of -knutselen.

 


 

Knutselen met letters en cijfers

Foam alfabet | Zelfklevend | 380 letters
Bekijk
Foam cijfers | Zelfklevend | 150 stuks
Bekijk
Alfabet | Karton | 2600 stuks
Bekijk

 

Viltvormen letters en cijfers | 200 stuks
Bekijk
Letters | Kunststof | Transparant | 260 stuks
Bekijk
Letter-stickerboek | Maan Roos Vis
Bekijk
betaalmethodes