0 Winkelmand
Inhoud winkelmand
Totaal: € 0,00
Bestel nog voor € 20,00 en profiteer van gratis verzending!
Bestellen

8 speltips voor het spel Zeedieren rijgen

Veel meer dan alleen rijgen!
3 april 2020
8 speltips voor het spel Zeedieren rijgen

Waarom de educatieve spellen van Toys for life zo’n aanrader zijn? Omdat je er veel meer mee kunt dan je op het eerste gezicht misschien denkt. Elk spel is op veel verschillende manieren te gebruiken, waardoor je kind er veel mee kan leren en niet snel op uitgekeken raakt. Kijk maar eens naar onze speltips voor het spel ‘Zeedieren rijgen’.

Op het eerste gezicht lijkt dit misschien een behoorlijk rechttoe-rechtaan spel. Gewoon rijgen, toch? Nee, het spel is veel veelzijdiger dan dat. Laat dat maar aan de makers over. Want de Toys for life-spellen zijn ontwikkeld door Educo, bekend van de kleuterspellen die je in elke kleutergroep aantreft. De spellen zijn zo ontworpen dat je er diverse spelletjes mee kunt spelen, die allemaal op een andere manier je kleuter vaardigheden en kennis bijbrengen.

Met de spelletjes in deze blog kan je kleuter met het spel Zeedieren rijgen maar liefst vijf (en stiekem zelfs nóg meer) verschillende leer- en ontwikkelingsgebieden oefenen!

 

1. De fijne motoriek oefenen


Rijgen is een veel toegepaste activiteit in de kleutergroepen. Want rijgen oefent de fijne motoriek, een belangrijke basis voor het leren schrijven.  

Als je kind het zeedier vastpakt tussen het topje van de duim en het topje van de vinger, oefent het de pincetgreep. Dat is een fijnmotorische skill die vereist is om een goede potloodgreep en pengreep te kunnen ontwikkelen.

Om de zeedierkralen aan het koord te rijgen, moeten beide handen goed samenwerken. Dat lijkt voor ons volwassen een eenvoudig klusje, maar voor jonge kinderen is het een belangrijke fase in de neuro-motorische ontwikkeling. Het afwisselen van links en rechts vereist zowel lateralisatie als coördinatie van beide hersenhelften.

Lateralisatie is het verschijnsel dat de hersenen uit twee helften bestaan, die tot op zekere hoogte elk hun eigen specialismen hebben. De rechterhelft van het lichaam wordt bestuurd vanuit de linkerhersenhelft en omgekeerd. In de kleutertijd is dit zogeheten lateralisatieproces nog volop in ontwikkeling. Dat is ook de reden dat kleuters bijvoorbeeld vaak letters in spiegelbeeld schrijven.

Het is belangrijk dat het lateralisatieproces goed verloopt, anders kan dit later leerproblemen met zich meebrengen. Je kind kan dan moeite hebben met de begrippen links en rechts, in spiegelbeeld blijven schrijven, of moeite hebben met tijdsbepalingen en volgorde in de ruimte. 

 
Vrij rijgen
Rijg een ketting naar eigen keuze.

Tekenen
Trek de zeedieren om met potlood. Knip ze uit en plak ze op een vel papier. Teken de waterwereld om de zeedieren heen. Dit oefent de fijne motoriek van het knippen en geeft je kind ruimte om zijn creativiteit te ontdekken.

 

2. Nauwkeurig kijken en een opdracht leren uitvoeren


Als je kind een de voorbeeldkaartjes namaakt, moet je kind nauwkeurig kijken en leert hij een opdracht uit te voeren. Deze drie spelvormen zijn daar heel geschikt voor:


Een serie rijgen
Gebruik de gekleurde beeldkaartjes. Leg een rij kaartjes op tafel en rijg deze na. Kijk heel goed naar de zeedieren. Pak hetzelfde dier in de juiste kleuren. Benoem het dier én de kleuren!


Een serie rijgen met eigen kleuren
Gebruik de zwart-witte beeldkaartjes. Leg een rij kaartjes op tafel en rijg deze na. Je mag nu zelf de kleur kiezen. Gebruik je creativiteit en maak de mooist kleurige ketting. Dit oefent het nauwkeurig namaken van de beeldkaartjes en je kind leert de kleuren en de dieren kennen.


 

3. Reactievermogen en snelheid oefenen



Behendigheidsspel

Speel samen. Leg alle zeedieren op tafel. Gooi de 2 kleurendobbelstenen. Wie vindt het eerst een zeedier in dezelfde kleuren? Rijg dat aan je veter. Wie rijgt de meeste zeedieren? Oefen het snel combineren van twee kleuren en pakken van het juiste zeedier.

 

4. Nauwkeurig beschrijven en luisteren naar gesproken teksten


Beschrijf het zeedier
Speel samen. Leg alle zeedieren op tafel. Neem een zeedier in gedachten en beschrijf het (“Pak een geel met groene dolfijn”). De ander pakt het juiste dier en als het goed is mag het deze houden. Wie heeft aan het eind de meeste zeedieren? Je kind oefent met het nauwkeurig beschrijven van dieren en kleuren en leert goed luisteren naar een gesproken opdracht.
 

 

5. Sorteren en tellen (belangrijke rekenvaardigheden!)


Sorteren op zeedier
Pak een zwart-wit beeldkaartje, bijvoorbeeld van de dolfijn. Benoem het. Zoek nu alle dolfijnen en leg deze bij het kaartje. Pak dan een nieuw beeldkaartje met een ander dier en doe hetzelfde.  Hiermee oefent je kind het sorteren en benoemen van de zeedieren.


Sorteren op kleur
Sorteer op kleur. Leg 2 vellen papier op tafel. Pak alle zeedieren waar rood in zit en leg die op het ene vel. Tel ze. Pak dan alle zeedieren waar groen in zit en leg ze op het andere vel. Tel deze ook. Waarvan zijn er meer? Waarvan zijn er minder? Zijn er ook dieren in beide kleuren? Leg deze in het midden. Hoeveel zijn er in beide kleuren? Hiermee leert je kind ongemerkt sorteren en tellen, belangrijke basisoefeningen voor het latere rekenen.

 

De kleuterspellen van Toys for life vind je in onze webshop

Zoek en vind | Toys for life
Bekijk
Rekenbus | Toys for life
Bekijk
Zeedieren rijgen | Toys for life
Bekijk

Bekijk alle spellen van Toys for life >>

betaalmethodes