0 Winkelmand
Inhoud winkelmand
Totaal: € 0,00
Bestel nog voor € 20,00 en profiteer van gratis verzending!
Bestellen

​Woordjes lezen in de drieminutentoets

7 september 2017
​Woordjes lezen in de drieminutentoets

Vaste prik op het programma van de Cito-toetsen is - vanaf groep 3 - de 'drieminutentoets' (DMT). Maar hoe gaat de DMT nu precies in zijn werk?

Zo veel mogelijk woordjes lezen

De drieminutentoets meet hoe nauwkeurig en hoe snel je kind kan lezen door vast te stellen hoeveel losse woorden je kind in drie minuten tijd kan lezen. De drieminutentoets wordt bij ieder kind individueel afgenomen door de leerkracht, de onderwijsassistent of de intern begeleider.

Samen zoeken ze een rustig plekje op voor de test. Dat kan op de gang zijn of in een aparte kamer, maar soms wordt de toets ook gewoon in de klas afgenomen terwijl de andere kinderen bezig zijn met zelfstandig werken.

Dat laatste lijkt misschien een wat onrustige setting, maar de ervaring leert dat sommige kinderen het in de klas juist beter doen dan in een aparte ruimte. Misschien komt dat omdat het dan minder officieel lijkt en daardoor minder spannend is.
 
De leerling krijgt een kaart waarop vijf of vier rijen van dertig losse woorden staan. Het kind moet proberen om in één minuut zo veel mogelijk van die woorden hardop te lezen. De woorden moeten per rij, van boven naar beneden, worden gelezen.

Tijdens het lezen noteert de leerkracht op een scoreformulier welke woorden fout gelezen worden. Als de tijd om is, wordt gekeken hoeveel woorden je kind heeft gelezen. Fout gelezen woorden worden van de score afgetrokken.

Een verkeerde klemtoon geldt niet als een fout, maar andere uitspraakfouten wel. Woorden die klank voor klank worden gelezen (s-a-p [of beter sss-ah-puh] in plaats van sap) worden foutgerekend, behalve als daarna het woord alsnog helemaal wordt uitgesproken. Als je kind tijdens het lezen uit zichzelf een fout verbetert, wordt dit woord ook goed gerekend.

 

Thuis oefenen voor de DMT

Rijtjesboeken
Bekijk
Flitsboekjes
Bekijk
Veilig en vlot
Bekijk

Drie leeskaarten - steeds een beetje moeilijker

Per drieminutentoets kan je kind drie verschillende kaarten te lezen krijgen, waarvoor steeds één minuut leestijd is. Eigenlijk zou drie-keer-één-minuut-toets dus een betere naam zijn voor de DMT! De leeskaarten worden steeds een beetje moelijker. Het niveau van de drie kaarten is als volgt:
  • Leeskaart 1: vijf rijen van dertig ´klankzuivere´ woorden van één lettergreep. Het gaat hier om woorden die bestaan uit klinker-medeklinker (KM, bijvoorbeeld: as en oom); medeklinker-klinker (MK: fee, bui) en medeklinker-klinker-medeklinker (MKM: vak, wit). Klankzuiver betekent dat het woord wordt geschreven zoals je het uitspreekt.
  • Leeskaart 2: vijf rijen van dertig andere eenlettergrepige woorden. Deze woorden zijn nog steeds kort, maar al wel wat lastiger om te lezen. Het gaat om woorden van het type MMK (plooi, vlaai), MMKM (smid, bloem), MKMM (tand, jurk), MMKMM (grond, vlecht), MMMKM (strik, spreeuw) en MKMMM (barst, dienst).
  • Leeskaart 3: vier rijen van dertig woorden met twee lettergrepen (banden, geluid), drie lettergrepen (dromerig, aarzelen) of vier lettergrepen (keukentafel, puntenslijper).
Van elke kaart zijn er drie versies die afwisselend worden gebruikt om te voorkomen dat een leerling de woorden gaat onthouden. 
 

Welke kaart in welk groep?

Zoals aangeven wordt de DMT afgenomen in groep 3 tot en met groep 8. Dat gebeurt twee keer per jaar: halverwege (januari/februari) en - behalve in groep 8 - aan het einde (mei/juni) van het schooljaar. Hoe verder je kind komt op de basisschool, hoe meer en hoe moeilijker woorden het zal kunnen lezen.
 
De drieminutentoets wordt voor het eerst afgenomen halverwege groep 3. De meeste leerlingen kunnen dan nog geen woorden lezen die langer zijn dan één lettergreep. Leeskaart 3 wordt deze eerste keer dan ook nog niet gebruikt (tenzij een kind echt een grote leesvoorsprong heeft). Sommige scholen kiezen ervoor om bij de eerste DMT in groep 3 ook de tweede leeskaart nog niet te gebruiken.

In groep 4 leest je kind elke keer alle kaarten. In groep 5 tot en met 8 begint elk kind met het lezen van kaart 3. Wordt hier een voldoende score behaald, dan is het niet nodig ook kaart 1 en 2 te lezen. Is de score op kaart 3 onvoldoende dan worden beide andere kaarten wel gelezen.

Sommige kinderen lezen sneller dan andere, net zoals dat bij volwassenen het geval is. Alleen de supersnelle lezers zal het lukken om in groep 8 alle woorden van een kaart binnen een minuut te lezen. Stel je kind dan ook gerust door te vertellen dat absoluut niet van hem wordt verwacht dat hij alle woorden leest!

 

Waarom losse woorden lezen?

Bij de drieminutentoets moet je kind zo veel mogelijk losse woorden zien te lezen binnen een beperkte tijd. Dat is natuurlijk een wat rare, onnatuurlijke manier van lezen, want wanneer lees je in het dagelijks leven nu losse woorden? En ook nog eens met een stopwatch in de hand... En is het niet veel belangrijker dat een kind een tekst kan lezen én begrijpen (en dat het plezier beleeft aan lezen!) dan dat het in hoog tempo woorden opdreunt?

Toch zit er wel een gedachte achter deze manier van toetsen. Een van de doelen van de DMT is om eventuele leesproblemen vast te stellen en daarvoor is het lezen van losse woorden heel geschikt. Bij het lezen van losse woorden kan je kind namelijk geen gebruik maken van de context om een woord te voorspellen.

Dat is iets wat vooral zwakkere lezers doen om te compenseren als het 'decoderen' van letters tot woorden nog niet zo goed lukt. Goede lezers ontsleutelen woorden bijna altijd zonder gebruik te maken van de context.

Door de test uit te voeren met losse woorden, wordt dus gelijk duidelijk of je kind de context nodig heeft bij het lezen of niet. Deze informatie kan de leerkracht vervolgens gebruiken om je kind beter te leren lezen.
 
De twee andere doelstellingen van de DMT zijn het bepalen van het niveau van technisch lezen en het vaststellen van de progressie van je kind. Ook daarbij is het lezen van losse woorden handig; het levert een gemakkelijk te turven score op.

 

Hoe belangrijk is de drieminutentoets?

Het toetsen van losse woorden geeft informatie over de vraag of je kind de elementaire leeshandeling al beheerst. Dat is vooral belangrijk in groep 3 en groep 4. De meeste kinderen hebben het decoderen van letters tot woorden vanaf dat moment goed onder de knie. Vanaf dat moment wordt het veel belangrijker dat een tékst vlot wordt gelezen en goed begrepen.

Voor dyslectische kinderen en zwakke lezers blijft het echter belangrijk om van tijd tot tijd na te gaan of zij al in staat zijn om woorden te lezen zonder context. Niet met 'snel losse woorden kunnen lezen' als doel op zich, maar als hulpmiddel om leesproblemen in kaart te brengen. Herhaalde toetsing met de DMT is bijvoorbeeld een belangrijke component in het proces om tot een dyslexieverklaring te kunnen komen.

7 reacties

Reageer
Gravatar

Hallo Ik had een vraag Mijn dochter heeft dmt toets gehad Ze had net 1 fout woordje te veel Ze blijft 7M staan Anders had ze 7E. Gehad Klopt . Ik hoop dat het toch misschien opnieuw mag doen

Reageer op Naima ahyad
Gravatar

hoi ik ben 10 jaar en zit in groep 7 zelf ben ik goed om woordje zo snel mogelijk te lezen ben ook de snelste van de klas ik heb al een DMT gehad en heb alles gelezen goed he

Reageer op Alisha
Gravatar

Ik heb twee vraagjes. Wordt in groep 5 standaard met kaart 3 begonnen, ook voor zwakke lezers (kind met dyslexie)? En woorden eindigen op ~lijk, moeten die als l-uh-k /luk, of mogen die ook nog als l-ij-k /lijk worden uitgesproken? Alvast bedankt

Reageer op Ann
Gravatar

In principe worden in groep 5 t/m 8 gebruik gemaakt van kaart 2 en 3. Heeft je kind een grotere leesvoorsprong dan zal kaart 1 en 2 sneller worden overgeslagen. Wanneer je het hebt over zwakke lezers kan het ook nog voorkomen dat kaart 1 gebruikt wordt in groep 5. Er zijn verschillende leescategorieën die structureel in de woordrijen terugkeren. Daarbij moeten woorden correct uitgesproken worden. Dus de regel is je ziet lijk, maar je zegt luk. Wanneer een leerling steeds dezelfde fout maakt, kan de leerkracht daar de leerling ook op wijzen, zodat ze gericht weet hoe met deze categorie om te gaan. In de handleiding van de DMT staat exact omschreven wat een leerkracht per categorie wel of niet fout moet rekenen om interpretatie uit de weg te gaan en gelijke beoordeling door elke lkr plaatsvindt. Vaak zie je dat dmt lezen voor dyslectische kinderen erg lastig is. Steeds wisselende korte woorden. Vaak doen zij het beter bij het lezen van de avi-teksten. Ze hebben dan houvast aan de context.

Reageer op Heutink voor thuis
Gravatar

Ik wil graag dmt kaarten bestellen voor me zoontje. Hij heeft laatste Cito niet uitstekend gescoord. Ik wil hem daarbij helpen/oefenen voor de Cito e3. Welke kaarten raden jullie aan? Het is voor mij niet heel duidelijk.

Reageer op Rida
Gravatar

Hoi @rida! Misschien helpt deze blog je verder op weg: https://www.heutinkvoorthuis.nl/nl/oefenen-voor-de-dmt-heeft-dat-zin/news/106/ Groeten, Charlotte

Reageer op Heutink voor thuis

Reageer op dit artikel

  • Maximaal 1000 tekens
Uw reactie is ontvangen. Deze zal op de site getoond worden nadat deze is goedgekeurd door de webmaster.
Het verwerken van uw reactie is mislukt, probeer het nogmaals.
betaalmethodes