0 Winkelmand
Inhoud winkelmand
Totaal: € 0,00
Bestel nog voor € 20,00 en profiteer van gratis verzending!
Bestellen

Wie staat er voor de klas? (En maakt dat wat uit)?

4 december 2017
Wie staat er voor de klas? (En maakt dat wat uit)?

Bij de nieuwe groepsindeling aan het eind van het schooljaar wordt ook bekend welk leerkracht je kind na de zomervakantie krijgt. Dat is voor veel kinderen (en ouders) best een spannend gegeven. Een juf, een meester? Streng of niet zo streng? Jong of door de wol geverfd?

Het maakt best veel uit wie er voor de klas staat. Dat je kind een goede band heeft met de leerkracht is belangrijk. Als het niet botert met de meester of juf, duurt een schooljaar lang. 

 

Relatie met leerkracht beïnvloedt de schoolprestaties

Als ouder weet je gevoelsmatig wel hoe bepalend degene voor de klas kan zijn, maar het is ook naar voren gekomen in promotieonderzoek aan de Universiteit van Amsterdam. Leerlingen zijn meer betrokken en presteren beter als ze een goede relatie hebben met de leerkracht.

Vooral risicoleerlingen profiteren extra van een goede verstandhouding met de juf of meester. Andersom gaat ook op: als het niet botert tussen de leerkracht en je kind, is de kans groot dat je dat merkt aan de schoolprestaties van je kind.

Een goede juf of meester:

  • legt duidelijk uit
  • creëert een taakgerichte werksfeer
  • betrekt leerlingen actief bij het onderwijs
(Bron: Onderwijsinspectie)

 

Het belang van een goede leerkracht

Het allerbelangrijkste aan de leerkracht is natuurlijk dat hij of zij het vak goed beheerst: goed onderwijs staat of valt met een goede leerkracht.

Volgens de Amerikaanse denktank Education Trust resulteert twee jaar achter elkaar een mindere leraar in een achterstand die niet meer in te halen is. Zoals hoogleraar Simon Burgess van de universiteit van Bristol opmerkte in een documentaire van de BBC: "Dat kan het verschil zijn tussen wel een baan krijgen of niet. Wel naar de universiteit of niet."

Gelukkig lopen er in het basisonderwijs veel uitstekende leerkrachten rond. Helaas zijn er ook docenten die minder goed zijn toegerust. Zeker nu het lerarentekort hoog oploopt, staan er soms noodgedwongen mensen voor de klas die (nog) vaardigheden missen op pedagogisch en vakdidactisch gebied. Bovendien is de werkdruk hoog voor leerkrachten. Er is te weinig tijd voor lesvoorbereiding, de klassen zijn te groot en leerkrachten hebben veel neventaken.

 

Bespreek zorgen over je kind met de school

Net als bij de groepsindeling heb je als ouder geen stem als het gaat om wie er voor de klas staat. Over het algemeen geldt: wees alert en bespreek eventuele zorgen op school. Ga niet te veel af op klaagverhalen van andere ouders en wacht rustig af hoe het in nieuwe schooljaar gaat lopen.

Soms valt het mee: de juf die voor je oudste zoon een rampjaar betekende, blijkt je dochter juist te motiveren om beter haar best te doen. En de leerkracht die misschien niet zo goed orde kan houden, is misschien wel zo betrokken bij het welbevinden van je zoon dat hij helemaal opleeft. 

"We hebben net gehoord welke leerkrachten Remco en Ina volgend jaar krijgen. Dat is altijd spannend. Remco krijgt voor het eerst een meester, waar ik goede verhalen over hoor. Dat zal wel goed komen, denk ik. Ina boft ook. Zij krijgt het duo dat Remco in groep 3 had. Het zijn twee wat oudere juffen, die de touwtjes strak in handen hebben. Ina zit in een pittige klas. Dat is niet erg, maar niet iedere leerkracht kan het aan." Tanja, moeder van Remco (10) en Ina (7)

0 reacties

Reageer

Reageer op dit artikel

  • Maximaal 1000 tekens
Uw reactie is ontvangen. Deze zal op de site getoond worden nadat deze is goedgekeurd door de webmaster.
Het verwerken van uw reactie is mislukt, probeer het nogmaals.