Tips voor een goede start van het schooljaar
Jacqueline Wouda | 17 augustus 2017
Een nieuw schooljaar, nieuwe kansen. Zeker als het op school niet 'vanzelf' gaat met je kind, kan een nieuw schooljaar echt voelen als een frisse start. Daarom is het belangrijk dat die start geen valse start wordt.
Als je kind je je zorgen maakt of denkt dat je kind extra hulp of begeleiding nodig heeft, is het verstandig om al snel even met de leerkracht te overleggen.
Veel ouders hebben de neiging om het eerst een tijdje aan te kijken. Misschien loopt het dit jaar allemaal wel vanzelf met je kind. Of ziet de nieuwe leerkracht zelf al wat er nodig is. Tenslotte wil je niet gelijk als 'zeurende ouder' in de eerste week bij de juf of meester aan het bureau staan.
Toch is het verstandiger om gewoon wel al snel even een praatje te maken. Niet meteen in de eerste week inderdaad, maar in de tweede of derde week kan het wel.
Veel ouders hebben de neiging om het eerst een tijdje aan te kijken. Misschien loopt het dit jaar allemaal wel vanzelf met je kind. Of ziet de nieuwe leerkracht zelf al wat er nodig is. Tenslotte wil je niet gelijk als 'zeurende ouder' in de eerste week bij de juf of meester aan het bureau staan.
Toch is het verstandiger om gewoon wel al snel even een praatje te maken. Niet meteen in de eerste week inderdaad, maar in de tweede of derde week kan het wel.
Sterker nog, steeds meer scholen zelf al het initiatief al in de eerste schoolweken gespreken met álle ouders in te roosteren. Om kennis te maken met de ouders, om de kinderen snel te leren kennen dankzij de informatie van de ouders.
Op de ene school heten dit 'omgekeerde oudergesprekken', andere scholen hebben het over 'startgesprekken' of 'intake-gesprekken'. (Meer informatie over deze gesprekken lees je het artikel Praten over je kind, niet over cijfers)
Op de ene school heten dit 'omgekeerde oudergesprekken', andere scholen hebben het over 'startgesprekken' of 'intake-gesprekken'. (Meer informatie over deze gesprekken lees je het artikel Praten over je kind, niet over cijfers)
Vaak gebruikt de leerkracht de periode tot de herfstvakantie om de groep te leren kennen en om er achter te komen of een kind extra hulp of begeleiding nodig heeft. Als dat laatste het geval is, wordt er actie ondernomen.
Het punt is alleen: dan duurt het nog een hele poos voordat je kind daadwerkelijk die extra hulp krijgt. Want eerst moet er een plan van aanpak worden gemaakt. Met een beetje pech zal pas rond de kerstvakantie werkelijk begonnen worden met hulp voor je kind. Dan is het schooljaar al halverwege!
Het punt is alleen: dan duurt het nog een hele poos voordat je kind daadwerkelijk die extra hulp krijgt. Want eerst moet er een plan van aanpak worden gemaakt. Met een beetje pech zal pas rond de kerstvakantie werkelijk begonnen worden met hulp voor je kind. Dan is het schooljaar al halverwege!
Wat kun je als ouder doen om het schooljaar goed te beginnen?
Als je voor het schooljaar begint al vermoedt dat je kind wellicht extra begeleiding nodig gaat hebben, is het slim om je als ouder alvast voor te bereiden op het nieuwe schooljaar.
- Schrijf op waarom je je zorgen maakt. Wat kwam er naar voren in het vorige tienminutengesprek? Welke aanbevelingen deed de vorige leerkracht?
- Zijn er dingen onduidelijk voor je? Zet dan ook deze op papier.
- Wat heeft de afgelopen jaren goed gewerkt voor je kind en wat juist niet? Maak een lijstje.
- Misschien ben je vóór de vakantie al een keer wezen praten over je kind. Weet je nog wat er toen is afgesproken? Is handig om dat voor het gesprek even weer helder op een rijtje te krijgen.
Door een lijstje te maken met punten die je wilt bespreken tijdens het eerste oudersprek, of dat nu een officieel gesprek is of een afspraak die je op eigen initiatief hebt gemaakt, krijg je overzicht.
Veel scholen geven ouders vragenlijsten mee naar huis om in te vullen voor de startgesprekken. Dat kan handig zijn voor wat houvast in het gesprek, maar als je zelf al heel goed weet wat je wilt bespreken en welke problemen je wilt aankaarten, is het verstandiger om je eígen lijstje aan te houden.
Veel scholen geven ouders vragenlijsten mee naar huis om in te vullen voor de startgesprekken. Dat kan handig zijn voor wat houvast in het gesprek, maar als je zelf al heel goed weet wat je wilt bespreken en welke problemen je wilt aankaarten, is het verstandiger om je eígen lijstje aan te houden.
Ga open het gesprek in
Je kunt maar een keer een eerste indruk maken. Dat geldt ook in het contact met de leerkracht, zelfs al ken je de meester of juf misschien al langer. Probeer het gesprek daarom zo prettig mogelijk te laten verlopen. Laat blijken dat je samenwerking zoekt voor je kind. Samen kun je meer bereiken dan alleen.
Er kunnen redenen zijn om regelmatig contact te hebben met de leerkracht. Zeker als er zorgen zijn over de ontwikkeling van je kind. Dan is het fijn als de verstandhouding goed is en beide partijen elkaar vertrouwen.
Praat altijd vanuit de zorgen die je hebt over je kind. Vraag ook aan de leerkracht of je zelf iets kunt doen om je kind te helpen. Het belangrijkste is immers dat je kind op tijd de hulp krijgt die het nodig heeft. Dat wil de leerkracht ook.
Er kunnen redenen zijn om regelmatig contact te hebben met de leerkracht. Zeker als er zorgen zijn over de ontwikkeling van je kind. Dan is het fijn als de verstandhouding goed is en beide partijen elkaar vertrouwen.
Praat altijd vanuit de zorgen die je hebt over je kind. Vraag ook aan de leerkracht of je zelf iets kunt doen om je kind te helpen. Het belangrijkste is immers dat je kind op tijd de hulp krijgt die het nodig heeft. Dat wil de leerkracht ook.
Als in het gesprek met de leerkracht naar voren komt dat je kind extra ondersteuning nodig heeft, is het goed om helder te krijgen wat die hulp precies inhoudt. Wat gaat de school doen (en wie en wanneer), wat kun je zelf doen, hoe worden jullie als ouders op de hoogte gehouden?
Zorg dat de afspraken op papier komen te staan en maak alvast een vervolgafspraak om na een tijdje samen te evalueren. Zo blijf je tijdens het schooljaar in gesprek.
Zorg dat de afspraken op papier komen te staan en maak alvast een vervolgafspraak om na een tijdje samen te evalueren. Zo blijf je tijdens het schooljaar in gesprek.
0 reacties
Reageer