Steeds meer scholen kiezen voor andere schooltijden
Jacqueline Wouda | 21 augustus 2017Basisscholen verlaten in hoog tempo de klassieke schooltijden en gaan over op andere roosters dan het traditionele model met een lange middagpauze en een vrije woensdagmiddag. Meer dan helft van de scholen heeft dat al gedaan.
Vijf-gelijke-dagen-model steeds populairder
Bij de scholen die de laatste jaren zijn afgestapt van de traditionele schooltijden, is met name het vijf-gelijke-dagenmodel populair. Voor het continurooster wordt tegenwoordig minder vaak gekozen. Belangrijke redenen voor basisscholen om over te stappen op het continurooster of het vijf-gelijkedagenmodel zijn:
- Leerlingen hoeven tussen de middag niet naar huis (dit zorgt voor minder onrust na de pauze en voor een kortere en vloeiendere onderbreking van het lesprogramma).
- Het biedt meer structuur en duidelijkheid voor leerlingen en voor ouders (alle leerlingen blijven op school in plaats van de ene leerling wel en de andere niet).
Welke schooltijden zijn er?
Traditionele tijden
- schooldagen met apart ochtenddeel (circa 8.30-12.00 uur) en apart middagdeel (ca. 13.15-15.15)
- tussen de middag vrij: overblijven of naar huis
- woensdagmiddag (en onderbouw vaak vrijdagmiddag) vrij
- variant: het Hoorns model - vrijdagmiddag altijd vrij
Continurooster
- schooldagen van 8 tot 14 uur (of 8.30 tot 14.30 uur)
- woensdagmiddag vrij
- korte lunchpauze, verplicht eten op school
Vijf-gelijkedagenrooster
- vijf schooldagen van 8.30 tot 14 uur
- korte lunchpauze, verplicht eten op school
- extra vrije dagen omdat de kinderen te veel lesuren per week hebben
Bioritme-rooster
- vijf dagen van 8.30 tot 16.30 uur
- leren in op de momenten van maximale alertheid (tussen 10.00-12.00 uur en 14.30-16.30 uur)
- extra lange middagpauze (12.00-14.30 uur) voor sport, cultuur en andere activiteiten; verzorgd door externe (kinderopvang)organisatie
- woensdagmiddag (en onderbouw vaak vrijdagmiddag) vrij
7 tot 7-model
- school is dagelijks open van 7.00 tot 19.00 uur
- 52 weken per jaar, geen collectieve schoolvakanties
- geïntegreerd programma van onderwijs, sport en ontspanning
Wie beslist over andere schooltijden?
Ouders kunnen vragen om ander rooster
'Heerlijk, niet meer dat gesleep met kinderen'
“Toen het continurooster werd ingevoerd, heb ik tegen gestemd. Ik vond het belangrijk dat mijn kinderen tussen de middag lekker naar huis konden om te eten.” Drie jaar geleden stapte de basisschool van de kinderen van Irene de Boer over op een continurooster. Irene vond het maar niets, maar ziet nu toch voordelen.
Dat is ook de ervaring van andere ouders, zo is haar opgevallen. “Het draait hier nu voor het derde jaar en ik moet zeggen dat het toch eigenlijk wel erg goed bevalt. In het begin werd er wel gemopperd, maar nu hoor ik dat nooit meer. De kinderen vinden het gezellig om op school te eten en volgens de leerkrachten verloopt de dag rustiger.”
Rust in de klas
‘Rust’ is ook het woord dat Nynke Zeidema noemt. Nynke is leerkracht in groep 5. Haar school stapte twee jaar geleden over op het vijf-gelijkedagenrooster. “Ik echt merk dat het rust in de klas brengt. Vooral kinderen die moeite hebben met schakelen tussen situaties, hebben het gemakkelijker. Ook is er 's middags meer tijd voor voorbereiding en vergaderingen, wat prettig is.” Voor haarzelf ziet ze wel een nadeel. “”Het is wel zwaar, omdat je van half negen tot twee voor de klas staat.”
Meer continuïteit op haar werk
Toen de basisschool van Erna Bakkers het plan opperde om over te stappen op een continurooster, stond Erna te juichen. “Echt, letterlijk. Ik deed een vreugdedansje aan het schoolplein.” De traditionele schooltijden waren voor Erna erg lastig te combineren met haar werk.
Het continurooster bevalt haar net zo goed als ze van tevoren had gedacht. “Het is heerlijk! Niet meer dat gesleep met kinderen tussen de middag en nooit meer na hoeven denken hoe laat de school deze dag ook alweer uitging. Op mijn werk komt het ook beter uit. Ik werk nu vier korte dagen per week in plaats van 2,5 dag. Dat zorgt voor meer continuïteit op het werk.”
0 reacties
Reageer