Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door uw bezoek aan deze website gaat u hiermee akkoord.
0 Winkelmand
Inhoud winkelmand
Totaal: 0.00
Bestellen
Wist je dat het online platform voor ouders thuisinonderwijs.nl vanaf nu onderdeel is van Heutink voor thuis?Ontdek wie wij zijn

Steeds meer scholen kiezen voor andere schooltijden

21 augustus 2017
Steeds meer scholen kiezen voor andere schooltijden

Basisscholen verlaten in hoog tempo de klassieke schooltijden en gaan over op andere roosters dan het traditionele model met een lange middagpauze en een vrije woensdagmiddag. Meer dan helft van de scholen heeft dat al gedaan.

Vijf jaar geleden hanteerde nog ruim driekwart van de scholen het traditionele schoolmodel. Dit schooljaar is dat nog maar ruim 40 procent.  Inmiddels hanteert bijna een kwart (22%) van de basisscholen het continurooster: vier dagen les met een korte middagpauze op school, woensdagmiddag vrij. Dat blijkt uit onderzoek van Duo Onderwijsonderzoek.

 

Vijf-gelijke-dagen-model steeds populairder

Een ander populair schoolrooster is het vijf-gelijke-dagen-model, waarin kinderen alle dagen even lang naar school gaan en er geen vrije woensdagmiddag meer is. Eén op de zes scholen hanteert dit rooster. 

Bij de scholen die dit schooljaar zijn afgestapt van de traditionele schooltijden, is met name het vijf-gelijke-dagenmodel populair. Voor het continurooster wordt de laatste jaren relatief minder vaak gekozen. Belangrijke redenen voor basisscholen om over te stappen op het continurooster of het vijf-gelijkedagenmodel zijn:
  • Leerlingen hoeven tussen de middag niet naar huis (dit zorgt voor minder onrust na de pauze en voor een kortere en vloeiendere onderbreking van het lesprogramma).
  • Het biedt meer structuur en duidelijkheid voor leerlingen en voor ouders (alle leerlingen blijven op school in plaats van de ene leerling wel en de andere niet).

 

Welke schooltijden zijn er?


Traditionele tijden
  • schooldagen met apart ochtenddeel (circa 8.30-12.00 uur) en apart middagdeel (ca. 13.15-15.15)
  • tussen de middag vrij: overblijven of naar huis
  • woensdagmiddag (en onderbouw vaak vrijdagmiddag) vrij
  • variant: het Hoorns model - vrijdagmiddag altijd vrij

Continurooster
  • schooldagen van 8 tot 14 uur (of 8.30 tot 14.30 uur)
  • woensdagmiddag vrij
  • korte lunchpauze, verplicht eten op school

Vijf-gelijkedagenrooster
  • vijf schooldagen van 8.30 tot 14 uur
  • korte lunchpauze, verplicht eten op school
  • extra vrije dagen omdat de kinderen te veel lesuren per week hebben

Bioritme-rooster
  • vijf dagen van 8.30 tot 16.30 uur
  • leren in op de momenten van maximale alertheid (tussen 10.00-12.00 uur en 14.30-16.30 uur)
  • extra lange middagpauze (12.00-14.30 uur) voor sport, cultuur en andere activiteiten; verzorgd door externe (kinderopvang)organisatie
  • woensdagmiddag (en onderbouw vaak vrijdagmiddag) vrij

7 tot 7-model
  • school is dagelijks open van 7.00 tot 19.00 uur
  • 52 weken per jaar, geen collectieve schoolvakanties
  • geïntegreerd programma van onderwijs, sport en ontspanning
 

Leerkrachten: Continurooster niet het beste voor de kinderen

Een ruime meerderheid van de directeuren die in de afgelopen vier jaar zijn overgestapt naar het continurooster of het vijf-gelijke-dagenmodel, is tevreden over de gekozen schooltijden (continurooster: 81%, vijf-gelijke-dagenmodel: 87%). Ook geeft het grootste deel van de directeuren aan dat de meeste ouders, leerlingen en leerkrachten tevreden zijn over de gekozen schooltijden.

Bij de leerkrachten zit relatief de meeste onvrede: 17% van hen is ontevreden over het ingevoerde continurooster en 6% is ontevreden over het ingevoerde vijf-gelijke-dagenmodel.
 
In het vorige DUO onderwijsonderzoek kwam naar voren dat de leerkrachten het continurooster of het vijf-gelijke-dagenrooster niet de beste modellen vinden voor leerlingen. Leerlingen zouden het meeste baat bij het zogenoemde bioritmemodel: om 10:00 uur beginnen en om 12:00 uur een lange pauze op school met daarin ruimte voor sport en ontspanning. De les begint vervolgens weer om 14:30 uur (tot 16:30 uur). Voor zichzelf vinden de leraren dit bioritmemodel juist weer het minst gunstig.
 

Wie beslist over andere schooltijden?

Een basisschool kan niet zo maar andere schooltijden invoeren. Het is een ingrijpende verandering, waarvoor de medezeggenschapsraad toestemming moet geven. De medezeggenschapsraad is verplicht om zowel de ouders (over de schooltijden) als het personeel (over de werktijden) te laten stemmen over de nieuwe tijden. Alleen wanneer in de medezeggenschapsraad de vertegenwoordigers van zowel ouders als personeel vóór zijn, kan het nieuwe rooster ingaan.
 

Ouders kunnen vragen om continurooster

Soms neemt het schoolbestuur of de directie het initiatief om de schooltijden te wijzigen. Daar hoef je als ouder echter niet op te wachten. Als je zelf graag zou zien dat de school overstapt op bijvoorbeeld een continurooster, en je hoort die geluiden ook van andere ouders, dan kan je bij de medezeggenschapsraad vragen om het onderwerp op de agenda te zetten.
 

'Heerlijk, niet meer dat gesleep met kinderen'

“Toen het continurooster werd ingevoerd, heb ik tegen gestemd. Ik vond het belangrijk dat mijn kinderen tussen de middag lekker naar huis konden om te eten.” Drie jaar geleden stapte de basisschool van de kinderen van Irene de Boer over op een continurooster. Irene vond het maar niets, maar ziet nu toch voordelen.

Dat is ook de ervaring van andere ouders, zo is haar opgevallen. “Het draait hier nu voor het derde jaar en ik moet zeggen dat het toch eigenlijk wel erg goed bevalt. In het begin werd er wel gemopperd, maar nu hoor ik dat nooit meer. De kinderen vinden het gezellig om op school te eten en volgens de leerkrachten verloopt de dag rustiger.”

Rust in de klas

‘Rust’ is ook het woord dat Nynke Zeidema noemt. Nynke is leerkracht in groep 5. Haar school stapte twee jaar geleden over op het vijf-gelijkedagenrooster. “Ik echt merk dat het rust in de klas brengt. Vooral kinderen die moeite hebben met schakelen tussen situaties, hebben het gemakkelijker. Ook is er 's middags meer tijd voor voorbereiding en vergaderingen, wat prettig is.” Voor haarzelf ziet ze wel een nadeel. “”Het is wel zwaar, omdat je van half negen tot twee voor de klas staat.”

Meer continuïteit op haar werk

Toen de basisschool van Erna Bakkers het plan opperde om over te stappen op een continurooster, stond Erna te juichen. “Echt, letterlijk. Ik deed een vreugdedansje aan het schoolplein.” De traditionele schooltijden waren voor Erna erg lastig te combineren met haar werk.
Het continurooster bevalt haar net zo goed als ze van tevoren had gedacht. “Het is heerlijk! Niet meer dat gesleep met kinderen tussen de middag en nooit meer na hoeven denken hoe laat de school deze dag ook alweer uitging. Op mijn werk komt het ook beter uit. Ik werk nu vier korte dagen per week in plaats van 2,5 dag. Dat zorgt voor meer continuïteit op het werk.”

 

0 reacties

Reageer

Reageer op dit artikel

  • Maximaal 1000 tekens
Uw reactie is ontvangen. Deze zal op de site getoond worden nadat deze is goedgekeurd door de webmaster.
Het verwerken van uw reactie is mislukt, probeer het nogmaals.