0 Winkelmand
Inhoud winkelmand
Totaal: € 0,00
Bestel nog voor € 20,00 en profiteer van gratis verzending!
Bestellen

STEAM: voor uitvinders, techneuten en creatievelingen

17 april 2020
STEAM: voor uitvinders, techneuten en creatievelingen

Houdt jouw kind van dingen uitvinden, slimme oplossingen verzinnen en ze zelf bouwen? Dan zijn STEAM-challenges een schot in de roos. Met huis-tuin-en-keuken-materialen lost je kind een probleem op, zoals een voorwerp zo goed mogelijk namaken of een spannende knikerbaan bouwen. Superleuk om te doen en het oefent ook nog eens wetenschappelijk denken en werken.

Wat is STEAM?

Misschien heb je nog nooit van de term STEAM gehoord. STEAM staat voor Science, Technology, Engineering, Arts en Mathematics. Met STEAM stimuleer je de ontwikkeling van wetenschappelijk denken en werken. Het draait hierbij om uitdagingen. Een uitdaging vraagt om een duidelijk probleem. Het oplossen van het probleem vraagt om maakmogelijkheden die eindeloos zijn.

De focus ligt dus niet op het opdoen van feitenkennis en het opleveren van een eindproduct, maar op de (denk)stappen die je maakt: denken, doen, delen. Alle elementen die je nodig hebt voor een uitdaging komen samen in de STEAM-challengekaarten. Ze waren er al voor het onderwijs en nu ook voor thuis!
 

 

Challenges voor thuis

Met de leuke én leerzame challengekaarten in deze blog kan je kind thuis aan de slag met ontwerpen en maken. De kaarten bestaan uit:
  • Een probleem dat opgelost moet worden (uitdaging)
  • Verschillende perspectieven van waaruit het probleem aangevlogen kan worden
  • Een creatieve “Hoe kun je-vraag” waarop je kind een antwoord moet proberen te vinden
  • Een uitgewerkt proces van denken, doen, delen als voorbeeld
  • Mogelijke oplossingsrichtingen om je kind op weg te helpen
  • Materiaalsuggesties om te gebruiken (waarschijnlijk heb je ze wel in huis)

De challengekaarten kun je online bekijken of uitprinten. Op de instructievideo’s worden de opdrachten nog eens extra uitgelegd en ziet je kind voorbeelden ter inspiratie. Je krijgt meteen zin om ermee bezig te gaan.
 

 

Aan de slag

De handleiding 

Download de handleiding met daarin een korte introductie op wat STEAM precies is, hoe de challenge werkt en hoe je er thuis mee bezig kunt.
> download handleiding
 
 
Challenge 1: Copycat

Wie kan kunstkenner Koen helpen aan een tentoonstelling vol nagemaakte dingen? Kies een voorwerp dat je in huis hebt, maak het na met materialen die je thuis kunt vinden en tover het om tot een kunstwerk!
> download de challenge
> bekijk de instructievideo
 
 
Challenge 2: Marble machines

In deze challenge wordt je kind uitgedaagd om een knikkerbaan te maken die zoveel mogelijk punten scoort, uiteraard met materialen die thuis voorhanden zijn.
> download de challenge
> bekijk de instructievideo

 

Tips voor je begint:      

  • Lees eerst als ouder even de handleiding door, voordat je kind een challenge uitzoekt. Dan begrijp je beter hoe de challenge in elkaar zit en wat er van je kind wordt verwacht;      
  • Print de pdf van de challenge; dat is handig om aantekeningen te kunnen maken;   
  • Bekijk de instructievideo samen met je kind;  
  • Maak je kind bewust van de denkstappen (denken, doen, delen) door samen te praten over de processtappen op de kaart; 
  • De kaarten en video’s zijn een hulpmiddel, maar als je kind zelf goede ideeën heeft die niet op de kaart staan, dan is dat natuurlijk ook prima!
  • Benadruk dat een prototype niet perfect hoeft te zijn;
  • Stimuleer je kind om zijn oplossingen te delen en laten anderen te laten zien.
 

 
betaalmethodes