Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door uw bezoek aan deze website gaat u hiermee akkoord.
0 Winkelmand
Inhoud winkelmand
Totaal: 0,00
Bestellen

Slecht nieuws tijdens het tienminutengesprek, en dan?

12 februari 2018
Slecht nieuws tijdens het tienminutengesprek, en dan?

Als ouder hoop je dat je kind zich goed ontwikkelt op school en lekker in zijn vel zit. Als je te horen krijgt dat dit niet zo is, kan dat er behoorlijk inhakken, helemaal als je het niet had zien aankomen. Wat nu?

Als je te horen krijgt dat het niet goed gaat met je kind, betekent dit dat je het beeld van je kind en soms je wensen en verwachtingen moet bijstellen. Dat geldt zeker bij ernstige problemen, zoals zittenblijven of het vermoeden van bijvoorbeeld dyslexie.
 
Maar ook met kleinere probleempjes kun je het moeilijk hebben: je dochter heeft in groep 6 nog steeds moeite met klokkijken, je zoon wordt bij gym altijd als laatste gekozen, of je kleuter is de enige in de groep die nog regelmatig in zijn broek plast.

 

Fase van ontkenning en boosheid

Zeker als er iets ernstig mis is, kan het acceptatieproces enige tijd duren. Voordat je zover bent dat je de beperkingen en mogelijkheden van je kind onder ogen ziet en erkent, doorloop je vaak eerst een fase van ontkenning en boosheid. "Corné heeft geen dyslexie, de juf geeft gewoon niet goed les." Of: "Dat Suus zich niet goed kan concentreren ligt aan de groep; 32 leerlingen is gewoon veel te veel. Ik zei het vorig jaar al, maar ze hebben gewoon niet geluisterd. Ik ga nú naar de directeur om hem eens even goed de waarheid te zeggen!"
 
Dit soort afweermechanismen is heel normaal. Accepteren kost gewoon tijd. Maar dit is wel een kritieke fase in de communicatie met de school. Loopt het gesprek moeizaam of voel je dat je erg boos of verdrietig wordt door wat je over je kind te horen krijgt, probeer dan niet te veel vanuit je emoties te reageren. Te heftige emoties kunnen een gesprek blokkeren of uit de hand laten lopen. En dat wil je niet in een situatie waarin je juist samen tot een oplossing of een goede begeleiding voor je kind moet zien te komen.

 

Breng het probleem van je kind in kaart

Als je merkt dat je emoties goed overleg in de weg zitten, kun je beter even afstand nemen. Na een poosje ebt de boosheid vaak weg en is er ruimte om over oplossingen na te denken.
 
Daarbij helpt het om het probleem goed in beeld te hebben. Stel vragen als:
  • Hoe lang spelen de problemen al?
  • Zijn er meer kinderen in de klas die hiermee worstelen?
  • Wat is tot nu toe de aanpak van de leerkracht geweest?
  • Hoe denkt de leerkracht dat je kind het probleem de baas kan worden?
  • Wat kun je thuis doen om te helpen?
  • Hoe word je op de hoogte gehouden over de vorderingen?

 

Praat met je kind

Het is belangrijk om je kind te betrekken bij wat er op school is besproken. Maar ook hiervoor geldt: wacht tot je je emoties wat tot bedaren hebt gebracht en je even rustig hebt kunnen nadenken. Blijf positief in het gesprek met je kind: vergeet niet om ook te vertellen over alle goede dingen die de leerkracht heeft genoemd. Bespreek dan samen wat er beter kan en wat de leerkracht en jullie daarover hebben afgesproken.

Leg uit dat iedereen het beste voor je kind wil. Ook al voelt dat misschien even niet zo nu je kind extra moet oefenen met rekenen, of aan een tafeltje apart moet zitten omdat ze zich anders te veel laat afleiden. 

 

Is het een leerprobleem?

Ongeveer één op de vijf kinderen heeft extra aandacht nodig op de basisschool. Soms kan je kind tijdelijk wat moeite hebben om mee te komen. Met wat gericht oefenen in de klas en thuis kan er vaak veel worden opgelost. Daarnaast zijn er kinderen met ernstige problemen die het leren in de weg zitten, zoals dyslexiedyscalculie, beelddenken of (extreme) faalangst. In zo’n geval heeft je kind meer systematische zorg en begeleiding nodig.
 
Als je tijdens het tienminutengesprek te horen krijgt dat de leerkracht denkt dat je kind wellicht een leerprobleem heeft, zul je niet alleen bezorgd zijn, maar ook behoefte hebben aan informatie. Want wat ís eigenlijk dyscalculie en hoe help je je dochter als ze een beelddenker is?

 

Heutink voor thuis - Thuis helpen

Wist je dat het gedeelte ‘Helpen’ op deze website er speciaal is om jou als ouder op weg te helpen als jouw kind op school tegen problemen aanloopt? In de rubriek 'Helpen' in het Kenniscentrum vindt je themapagina’s met informatie en tips.

In de webshop laten we je zien welke handige producten er zijn die je kind een steuntje in de rug kunnen bieden bij moeilijkheden op school, of waarmee je kind spelenderwijs vaardigheden kan ontwikkelen. Zoals een dyslexie-toetsenbord of handige breukentorens. Maar ook (voorlees)boeken die op een duidelijke manier uitleg geven aan je kind waardoor zij zichzelf beter leert begrijpen. In het webshop-onderdeel 'Helpen' staan al deze producten thematisch georderdend. Je kunt filteren op leeftijd, groep en leergebied, zodat je gemakkelijk vindt wat bij jouw kind past. 

 

Bezoek de themapagina over:

Beelddenken
Breinontwikkeling
Dyscalculie
Dyslexie
Echtscheiding
Faalangst
Hoogbegaafdheid
Pesten
Rouwverwerking
Sociaal-emotionele ontwikkeling​
Taalachterstand​
Zelfvertrouwen
 


 
 
 

0 reacties

Reageer

Reageer op dit artikel

  • Maximaal 1000 tekens
Uw reactie is ontvangen. Deze zal op de site getoond worden nadat deze is goedgekeurd door de webmaster.
Het verwerken van uw reactie is mislukt, probeer het nogmaals.