Ouders zijn belangrijk voor leersucces op school
Jacqueline Wouda | 17 augustus 2017
School is school en thuis is thuis. Een waarheid als een koe, maar is dat wel zo? Tijdens de lockdowns vielen school en thuis ineens samen. Gelukkig was dat tijdelijk. Kinderen weer lekker op school leren en ouders zijn geen thuisleerkrachten meer. Maar het blijft belangrijk om je als ouder betrokken te blijven. Uit onderzoek blijkt dat je daarmee een grote bijdrage levert aan de ontwikkeling en het leersucces van kinderen.
Door thuis extra met je kind bezig zijn in aansluiting op wat het kind op school doet, heeft dit een positief effect op de leerresultaten. Dat klinkt ingewikkelder dan het is, want de kans is groot dat je er al lang mee bezig bent. Gewoon door je kleuter gezellig voor te lezen, tafels te oefenen met je zoon, geregeld naar de bibliotheek te gaan, of je dochter te overhoren als ze de topografie van Zuid-Amerika moet leren.
Ouderbetrokkenheid is geen enge ziekte
'Ouders, doe meer je best voor de school.' Zo luidde eind 2011 de oproep van toenmalig minister van onderwijs Marja van Bijsterveldt. Ze ontketende er een ware mediahype mee, waarin het sleutelwoord 'ouderbetrokkenheid' vaak werd uitgesproken alsof het een besmettelijke ziekte was.
Alsof we nog niet genoeg luizenmoederen, klasseouderen en klaaroveren, mopperden actieve ouders – vooral moeders – in alle toonaarden. Hartstikke leuk en graag gedaan hoor, maar hallo zeg, we hebben ook nog een baan. En een leven.
Betrokkenheid is echter veel meer dan meehelpen met klusjes of bij activiteiten op school. Ouderbetrokkenheid is ook meeleven met je kind: vragen wat je zoon heeft geleerd en met wie je dochter heeft gespeeld, samen lezen of voorlezen, helpen met huiswerk. Juist deze vorm van ouderbetrokkenheid is heel belangrijk voor het leersucces van je kind, zo blijkt keer op keer uit onderzoek.
Kinderen van betrokken ouders leren beter
Een stimulerende thuisomgeving heeft meer invloed op de schoolprestaties van kinderen dan de kwaliteit van de school, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek. Kinderen gaan met meer plezier naar school en leren beter als hun ouders betrokken zijn bij de school.
Thuis samen lezen, met je kind naar de bibliotheek gaan, educatieve spelletjes spelen met cijfers en letters, samen rijmen en zingen - je helpt je kind er echt mee. Verder help je je kind door zijn of haar zelfbeeld te versterken. Je kunt je kind positief beïnvloeden door bijvoorbeeld het uiten van hoge verwachtingen en je kind de boodschap mee te geven dat school belangrijk is.
Een veel aangehaald Amerikaans onderzoek uit 2012, uitgevoerd aan de North Carolina State University, stelt zelfs dat je als ouders zelfs belangrijker bent voor de schoolprestaties van je kind dan de school zelf. Voor het onderzoek werden meer dan 10.000 leerlingen, ouders, leerkrachten en schooldirecteuren ondervraagd.
Meeleven met je kind
Meeleven gaat eigenlijk vanzelf. Je vraag hoe het was op school. Je troost je kleuterzoon die verdrietig is omdat hij vandaag niet in de bouwhoek mocht. Je vraagt je dochter hoe haar geschiedenistoets ging. Je gaat naar de jaarlijkse ouderavond om te horen wat je kind dit schooljaar allemaal leert.
Door belangstelling te tonen voor school en te vragen hoe het was, laat je blijken dat je de school belangrijk vindt. Daarmee motiveer je je kind om zijn best te doen.
Educatief partnerschap
Als je het gevoel hebt dat het op jou neerkomt om je kind wat te leren of om leerachterstanden weg te werken, is het tijd om je eens achter je oren te krabben. Tenslotte stuur je je kind niet voor niets naar school; die is en blijft hoofdverantwoordelijk voor het onderwijs. Net zoals jullie als ouders hoofdverantwoordelijk zijn voor de opvoeding, hoewel de school daar ook een rol in speelt.
Educatief partnerschap werkt alleen als ouders en school elkaar onderling vertrouwen en ondersteunen. Er is een gemeenschappelijk doel: de optimale ontwikkeling van je kind.
0 reacties
Reageer