Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door uw bezoek aan deze website gaat u hiermee akkoord.
0 Winkelmand
Inhoud winkelmand
Totaal: 0,00
Bestellen

Kinderbrein profiteert van vaste bedtijd

17 augustus 2017
Kinderbrein profiteert van vaste bedtijd

Voor een keertje wat langer opblijven kan echt geen kwaad. Maar toch is het goed om er op te letten dat je kind op een vaste bedtijd gaat slapen. Vaste bedtijden hebben namelijk een positief effect op de ontwikkeling van het kinderbrein.

Te lang blijven hangen op een barbecue met vrienden, opblijven voor The Voice of Holland. Ach, hoeveel kwaad kan het als je kind wat later naar bed gaat dan anders? Gewoon 's ochtends wat langer slapen, dan haalt hij die paar uurtjes slaap wel in. Toch? Een Brits onderzoek uit 2013 naar bedtijden van zevenjarigen heeft het belang van een regelmatig slaapritme goed aangetoond. Zevenjarige kinderen die op jongere leeftijd op wisselende tijden naar bed gaan, presteren slechter op schoolse taken dan kinderen die wel een regelmatig slaapritme aanhielden, zo bleek uit dit onderzoek dat werdgepubliceerd in het online wetenschappelijk tijdschrift Journal of Epidemiology and Community Health. Vooral meisjes bleken te gedijen bij regelmaat.


Vaste kinderbedtijd belangrijker dan vroeg naar bed

Kinderen hoeven niet per se vroeg naar bed, zo blijkt uit het onderzoek, als ze maar op een vaste tijd naar bed gaan. Regelmaat in de slaaptijden is belangrijker dan het aantal uren slaap. De wetenschappers vermoeden dat het ontbreken van een vaste bedtijd de vroege ontwikkeling van het kinderbrein verstoort doordat de biologische klok ontregelt raakt. 

De onderzoekers vroegen 10.000 ouders naar de bedtijden van hun kinderen toen ze 3, 5 en 7 jaar waren. De zevenjarige meisjes in het onderzoek zonder vaste bedtijd konden minder goed lezen en rekenen en hadden een slechter ruimtelijk inzicht dan kinderen met regelmatige bedtijden. Bij zevenjarige jongens was dit verschil er niet. Van onregelmatige bedtijden op vijfjarige leeftijd leken jongens noch meisjes veel hinder te ondervinden. Kinderen die als peuter van drie gewend waren geweest op wisselende tijden te gaan slapen, prestereerden als zevenjarige een stuk slechter op lezen, rekenen en ruimtelijk inzicht. Dat gold voor zowel jongens als meisjes.
 

Alsnog ritme aanbrengen loont

Hoe langer het onregelmatige slaapritme aanhoudt, hoe groter de (negatieve) effecten, zo stelden de onderzoekers vast. Bij meisjes zijn die effecten nog sterker dan bij jongens. "De boodschap is dat routine echt wel belangrijk lijkt voor kinderen", zei professor Sacker. "Een goede routine vastleggen gebeurt waarschijnlijk best tijdens de vroege kinderjaren, maar het is nooit te laat." Naarmate kinderen ouder worden, komt er meer regelmaat in het tijdstip waarop ze gaan slapen. Kinderen van drie jaar hebben het minst vaak een vaste bedtijd. Bij vijfjarigen gaat één op de vijf op wisselende tijden slapen. Rond hun zevende hebben de meeste kinderen een vaste bedtijd. De onderzoekers waarschuwen dat de nadelige effecten van onregelmatige bedtijden wel eens levenslang zouden kunnen doorwerken. "Slaap is de prijs die we betalen voor de belasting van de dag en de investering die nodig is om de volgende dag weer fris te kunnen leren".


Kinderbedtijd, hoe laat is dat eigenlijk?

De meeste kinderen tussen de 5 en 12 jaar slapen gemiddeld 9,5 uur per nacht. In Nederland geldt een advies van 10 tot 11 uur slaap per nacht (kleuters tussen 11 en 13 uur). Tot voor kort werd ervan uitgegaan dat 13- en 14 -jarigen nog zo’n 9 uur slaap nodig hebben, 16-jarigen acht uur moeten slapen en dat kinderen pas rond hun 18e toe kunnen met zeven uur slaap per nacht.

Onderzoek uit 2012 heeft echter aangetoond dat te lang slapen voor pubers ook niet goed is. Zo presteren kinderen tussen de 10 en 12 jaar bijvoorbeeld optimaal na 9 tot 9,5 uur slaap. Van 12 tot 16 jaar zijn ze het best af met 8 tot 8,5 uur slaap, terwijl de schoolresultaten van 16- tot 18-jarigen juist weer het best blijken na ongeveer 7 uur slaap.
 

Ontwikkelen van tijdsbesef

Slaaptrainer
Bekijk

0 reacties

Reageer

Reageer op dit artikel

  • Maximaal 1000 tekens
Uw reactie is ontvangen. Deze zal op de site getoond worden nadat deze is goedgekeurd door de webmaster.
Het verwerken van uw reactie is mislukt, probeer het nogmaals.