Hoe herken je dyslexie bij je kind?
Jacqueline Wouda | 7 juni 2022Heeft jouw kind moeite met leren lezen? Leest je zoon heel langzaam, haalt je dochter nog steeds letters door elkaar of wil ze voor geen goud hardop lezen? Dan vermoed je misschien dat je kind dyslexie heeft. Alleen een arts, orthopedagoog of psycholoog kan vaststellen of er echt sprak is van dyslexie, maar er zijn diverse kenmerken die erop wijzen. Als je veel van deze punten herkent, is het verstandig om dit met de leerkracht te bespreken.
Meer weten over dyslexie en hoe je je kind kunt helpen?
Bezoek onze speciale themapagina >>
Lezen:
- Achterstand met leren lezen, ondanks veel oefenen
- Hekel aan hardop lezen
- Vindt het moeilijk om van hakken naar plakken te gaan
- Vindt het moeilijk om het begin en einde van lettergrepen en woorden te herkennen
- Leest met weinig expressie en weinig begrip (vooral bij hardop lezen)
- Leest heel langzaam
- Leest spellend of radend, slaat woorden over of voegt juist woorden toe
- Blijft moeite houden met bekende woorden te herkennen
- Vindt het moeilijk om de kernwoorden in een alinea te benoemen
- Kan een net gelezen verhaal niet goed navertellen
- Wil geen spelletjes spelen waarbij gelezen moet worden
- Wil geen boeken lezen, zelfs niet over onderwerpen die haar/hem interesseren
- Klaagt dat letters dansen
Schrijven:
- Schrijft woorden fonetisch (zoals je ze hoort)
- Maakt veel fouten in dictees
- Verwisselt of spiegelt letters
- Doet veel doorhalingen en doet meerdere pogingen om een woord te schrijven
- Spelt één en hetzelfde woord binnen een tekst op verschillende manieren
- Gebruikt verkeerde of helemaal geen interpunctie
- Maakt spelfouten bij het overschrijven van woorden
Spreken:
- Heeft moeite met rijmen, liedjes en namen onthouden
- Heeft moeite met de juiste woorden vinden
- Heeft moeite om een samenhangend verhaal te vertellen
Rekenen:
- Haalt de positie van honderdtallen, tientallen en eenheden door elkaar
- Haalt rekensymbolen als + en x door elkaar
- Heeft moeite dingen in een volgorde te onthouden, bijvoorbeeld tafels, dagen van de week, alfabet
- Vindt klokkijken moeilijk
Algemeen:
- Gaat niet met plezier naar school
- Heeft vaak hoofd- of buikpijn
- Voelt zich ‘dom’ in vergelijking met klasgenootjes
- Heeft moeite met concentreren
- Heeft moeite met instructies opvolgen
- Is slordig en ongeorganiseerd
- Vertoont uitstelgedrag
- Komt dromerig over of hangt juist de clown uit in de klas
- Is extreem moe na een schooldag
- Haalt links-rechts, boven-onder, oost-west door elkaar
0 reacties
Reageer