0 Winkelmand
Inhoud winkelmand
Totaal: € 0,00
Bestel nog voor € 20,00 en profiteer van gratis verzending!
Bestellen
In verband met de wereldwijde computerstoring kunnen wij uw bestelling vandaag niet versturen. Bestellen is gewoon mogelijk! Excuses voor het ongemak.

​Hoe gaat het dit jaar met rapporten, cito’s, overgaan en de musical?

15 mei 2020
​Hoe gaat het dit jaar met rapporten, cito’s, overgaan en de musical?

De kinderen gaan weer naar school, maar het rare coronaschooljaar roept allerlei vragen op. Want hoe gaat het dit jaar met Cito-toetsen en rapporten? Hoe zit het zittenblijven en overgaan? En gaat de musical van groep 8 nog door?

Cito-toetsen

Het is half mei en normaal gesproken betekent dit dat de Cito-toetsen (of andere leerlingvolgtoetsen) er aan komen. Maar nu zijn de kinderen net terug op school na acht weken thuis zitten. En dan ook nog maar parttime. Wat betekent dit voor de Cito-toetsen? Grofweg zijn er drie mogelijkheden: zo snel mogelijk toetsen, de toetsen pas in juni afnemen of de Cito-toetsen dit schooljaar helemaal overslaan en volgend schooljaar met de Cito’s beginnen.
 

Cito-toets als ijkpunt bij de herstart 

Hoewel Cito-toetsen nogal eens worden beschouwd als een toets waarop je kunt worden afgerekend, is dat niet waarvoor ze bedoeld zijn. De toetsen van het leerlingvolgsysteeem, zoals Cito, brengen de ontwikkeling van de leerlingen in kaart. Eigenlijk extra handig nu, om te zien welke impact de onderwijs-op-afstand-situatie op de kinderen heeft gehad.
 
Op sommige scholen is om die reden gelijk na de herstart begonnen met het afnemen van Cito-toetsen. De leerkracht ziet wie thuis makkelijk heeft kunnen leren, welke leerling zich minder goed heeft ontwikkeld en waar eventuele hiaten zijn ontstaan. Met die kennis kan de juf of meester de rest van het schooljaar gericht aan de slag.
 
 

Eerst wennen, dan toetsen

Maar direct toetsten, is dat nou wel een goede manier om de kinderen weer te laten beginnen op school? Op de meeste scholen vinden ze van niet. Eerst maar eens even wennen aan de nieuwe situatie en zorgen dat de kinderen weer lekker in hun vel komen te zitten. Na een paar weken is het dan vroeg genoeg om de toetsen van het leerlingvolgysteem af te nemen.
 
De toetsen afnemen in juni is ook het advies dat Cito zelf aan de scholen geeft. Met de uitkomsten van de toetsen kan de leerkracht het onderwijsaanbod in de laatste weken van het schooljaar vormgeven en ook alvast gericht naar volgend schooljaar kijken. Voor kinderen die thuis niet goed hebben kunnen werken, kan de leerkracht kiezen om niet de toets van het einde van het schooljaar af te nemen, maar die van halverwege het schooljaaar.
 
 

Toetsen na de zomervakantie

Er zijn ook scholen die dit schooljaar vanwege de lange corona-onderbreking helemaal afzien van de Cito-toetsen of niet alle toetsen afnemen. Op die scholen worden de overgeslagen toetsen aan het begin van het nieuwe schooljaar afgenomen, in september of oktober, met een aangepaste normering.
 
 

Rapporten

Wat doen we met de rapporten? Over die vraag wordt in de lerarenkamers druk gedelibereerd. Want hoe maak je een rapport als je de leerlingen twee maanden lang niet hebt gezien? Als er geen of amper toetsen zijn gemaakt?
 
Geen rapport dan maar? Sommige scholen kiezen hier inderdaad voor. Maar de meeste scholen proberen toch met een rapport te komen. Want die hele periode dat de kinderen thuis hebben gewerkt is toch ook waardevol? En is zo’n coronarapport ook niet een mooie herinnering voor later, aan dit bijzondere schooljaar?
 
Een ding is zeker: het rapport dat je kind gaat krijgen zal anders zijn dan anders. Misschien wordt je kind gevraagd om zelf aan te geven hoe goed het thuisonderwijs ging, of word je als ouder gevraagd een ‘thuisrapport’ in te vulllen. Misschien schrijft de leerkracht alleen een paar bemoedigende zinnen op. Hoe het rapport er ook uit komt te zien, het wordt zeker een bewaarexemplaar!
 
 

Zitten blijven en overgaan

Als er twijfels zijn of je kind na de zomervakantie wel kan overgaan naar de volgende groep, heb je dit meestal rond de voorjaarsvakantie al gehoord van de leerkracht. Normaal gesproken houdt de leerkracht de ontwikkeling van je kind dan extra scherp in de gaten in de maanden erna, om te beoordelen of zittenblijven inderdaad het beste is, of dat je kind zich tussentijds zo goed ontwikkelt dat hij of zij wel mee kan naar de volgende groep. Rond deze tijd van het jaar, is die inschatting meestal al wel gemaakt.
 
Door de schoolsluiting is je kind de afgelopen tijd natuurlijk buiten beeld geweest van de leerkracht, waardoor het observeren niet mogelijk was. Is de leerachterstand groter geworden, gelijk gebleven, of misschien wel ingelopen?
 
Hoe het precies gaat uitpakken met zitten blijven en overgaan is bij de twijfelgevallen vaak nog niet duidelijk. Ook omdat alle kinderen er nu een tijdje uit geweest zijn. Er zullen meer kinderen zijn met hiaten en achterstanden. De maanden tot de zomervakantie gaat de leerkracht benutten om het niveau van de kinderen en van de groep in kaart te brengen. Op basis daarvan wordt bekeken of jouw kind met de groep mee kan of toch beter het schooljaar kan overdoen.
 
Meer lezen over zitten blijven en overgaan: Overgaan en groepinsdeling
 


Groep 8 zonder musical?

 Voor kinderen in groep 8 verloopt het afscheidsjaar van de basisschool wel héél anders dan ze zich al de jaren hebben voorgesteld. Het schoolkamp is op de meeste  scholen al geannuleerd en ook de musical, een van de belangrijkste tradities ter afsluiting van de basisschool, staat op losse schroeven.
 
Of en hoe er een musical kan worden gehouden, hangt af van de coronamaatregelen die tegen die tijd gelden. Hoeveel ouders passen er met anderhalve meter afstand in de aula of gymzaal?  Mag je tegen die tijd überhaupt al wel weer met meer dan dertig mensen bij elkaar komen? En is zingen eigenlijk wel verstandig, of verspreidt het virus meer?
 
En als opvoeren al gaat lukken… hoe oefen je als alle kinderen nooit tegelijkertijd op school zijn? Deels in de klas, deels via internet? Is er nog wel voldoende tijd om alle rollen in te studeren en decors te maken? De leerkrachten van groep 8 breken zich het hoofd over deze vragen.
 
Op sommige scholen is al besloten dat de musical niet door zal gaan, op andere scholen wordt wel een musical ingestudeerd, maar wordt er rekening mee gehouden dat de uitvoering lastig kan worden.
 
Oplossingen waarvoor wordt gekozen:
  • Een eindfilm maken in plaats van een musical
  • De musical opvoeren zonder publiek en filmen voor de ouders
  • De musical meerdere keren opvoeren voor kleine groepjes publiek
  • Ieder kind zijn rol laten filmen en deze beelden monteren tot een film van de musical 
Er is dus nog best veel onduidelijkheid, maar op alle scholen trekken de leerkrachten al hun creativiteit en oplossingsgerichtheid uit de kast. Alles met dat ene doel: zorgen dat de kinderen in groep 8 toch op een gedenkwaardige manier hun basisschooltijd kunnen afsluiten.
 
 
 
 

0 reacties

Reageer

Reageer op dit artikel

  • Maximaal 1000 tekens
Uw reactie is ontvangen. Deze zal op de site getoond worden nadat deze is goedgekeurd door de webmaster.
Het verwerken van uw reactie is mislukt, probeer het nogmaals.
betaalmethodes