Wat is de overeenkomst tussen hardlopen en leren? Van herhalen en oefenen word je beter en bouw je zelfvertrouwen op. Door veel te trainen, of dat nou om staartdelingen of om hardloopkilometers gaat, bereik je een hoger niveau.
Jonge kinderen zijn gek op herhaling. Een spelletje 'kiekeboe' met je baby moet honderdduizend keer herhaald worden; je peuter wil eindeloos worden voorgelezen uit hetzelfde prentenboek. Terwijl we als volwassenen vaak op zoek gaan naar variatie en nieuwe ervaringen, genieten kinderen juist van steeds weer hetzelfde. Als volwassene hebben we zoveel kennis, dat we gemakkelijk de gehele situatie of het hele verhaal kunnen overzien. Een kind moet meerdere keren hetzelfde verhaal horen of hetzelfde meemakenom het geheel te kunnen overzien. Hoe vaker je iets doet (of ziet of hoort), hoe beter je het zult herkennen en zelf kunt toepassen.
Wat we van de Teletubbies kunnen leren
De makers van de Teletubbies kennen de voorliefde en de kracht van herhaling. 'Nog een keer' is een sleutelzin elke aflevering, nadat er een filmpje is geweest over een kind dat iets alledaags meemaakt. Na het 'nog een keer' van de vier Teletubbies wordt het filmpje herhaald. Bij kinderen in de klas werkt het ook zo. Nieuwe leerstof wordt aangeboden en vervolgens wordt deze stof geoefend en herhaald. Of het nu om staartdelingen gaat of om werkwoordspelling; herhaling is nodig zodat een kind de nieuwe leerstof zich eigen kan maken. Herhaling geeft een gevoel van veiligheid; kinderen ervaren dat ze de stof aankunnen en dat is goed voor hun zelfvertrouwen. Vergelijk het maar met een marathon: die kun je ook niet lopen na een keer een rondje hardlopen, maar vergt veel training.
7 Keer leren, 7 keer vergeten
Een oude volkswijsheid is dat je 7 keer moet leren en 7 keer zult vergeten. Er zit een groot verschil tussen het kennen en het herkennen van informatie. Als je informatie herkent, betekent dat nog niet dat je het kunt navertellen of kunt toepassen. Door herhaling wordt informatie opgeslagen in het langetermijngeheugen. Door herhaling en training worden beetje bij beetje handelingen geautomatiseerd.
Extra uitleg aan de instructietafel
Het ene kind heeft meer herhaling nodig dan het andere. Kinderen die meer instructie nodig hebben, kunnen in de klas vaak aan de instructietafel terecht. Dit is een kleine, vaak ronde tafel waaraan de leerkracht extra uitleg geeft. Het werken aan de instructietafel wordt door de kinderen vaak als positief ervaren. Vooral faalangstige kinderen vinden het vaak heel erg prettig om op weg geholpen te worden. Er kunnen niet veel kinderen tegelijkertijd aan de instructietafel zitten, dus de extra uitleg wordt altijd aan kleine groepjes gegeven. Hierdoor is er meer interactie tussen kinderen en leerkracht; er is ruimte om met elkaar in gesprek te gaan over de leerstof. Ze leren hun eigen kennis te verkennen, te combineren en te verwoorden.
0 reacties
Reageer