Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door uw bezoek aan deze website gaat u hiermee akkoord.
0 Winkelmand
Inhoud winkelmand
Totaal: 0,00
Bestellen

Gewoon slim of hoogbegaafd?

11 september 2017
Gewoon slim of hoogbegaafd?

De ontwikkeling van jonge kinderen gaat snel. Ouders zijn trots en verbaasd bij ieder stapje dat het kind in de ontwikkeling maakt. Maar wat als je kind zich met zevenmijlslaarzen ontwikkelt? Dan kan het zijn dat je kind hoogbegaafd is.

Het meisje is ruim anderhalf, erg nieuwsgierig en kletst de hele dag. Sinds kort vindt ze het leuk om de kleuren te leren. Als haar moeder haar vraagt welke kleur de kaas heeft, zegt ze stralend en vol overtuiging: ‘blauw !’ De moeder begrijpt dat een dergelijke vraag nog iets te hoog gegrepen is voor haar dochter. Totdat ze het kleine meisje met stralende oogjes hoort aanvullen: ‘Glapje. ‘
 
Wat doe je als je vierjarige kind op je kilometerteller kijkt en hardop constateert dat je te hard rijdt? Wat doe je als je vierjarige kind zichzelf wil leren lezen met een moeilijk leesboekje, omdat al die andere ‘te makkelijk’ zijn?
 

Hoe raar het ook klinkt, waarschijnlijk ken je je kind zo goed dat je dit wel knap vindt, maar niet heel bijzonder. Het valt pas echt op als je je eigen kind vergelijkt met leeftijdsgenootjes. Van die leeftijdsgenootjes dacht je eerst misschien wel dat ze ‘wat achterliepen’. Totdat je beseft: die andere kinderen lopen niet achter, mijn kind loopt voor!


Ontwikkeling in sprongen

De ontwikkeling van jonge kinderen verloopt sprongsgewijs. Wanneer je dertig kleuters met elkaar vergelijkt, zul je goed zien dat er verschillen zijn. Het ene kind is erg handig in gym, terwijl de ander meer interesse heeft in cijfers en getallen.
 
Als je constateert dat jouw kind zich al veel verder heeft ontwikkeld dan leeftijdsgenootjes, is het belangrijk om alert te zijn. Bespreek je constatering met de leerkracht van je kind. Valt het de leerkracht ook op, of zie je dit gedrag alleen thuis?
 
Indien een leerkracht de voorsprong niet constateert, wil dit niet zeggen dat de voorsprong er ook niet is. Misschien laat jouw kind het op school niet zien, omdat het niet teveel uit de toom wil vallen bij klasgenootjes. Dit wordt ook wel onderpresteren genoemd. Juist dan is het belangrijk om te investeren in een goede interactie tussen jou, de leerkracht en de intern begeleider.
 
Als een kleuter voorloopt op leeftijdsgenootjes wordt gesproken over een ontwikkelingsvoorsprong. In deze fase kan namelijk nog niet gesproken worden over hoogbegaafdheid. Op jonge leeftijd kun je niet direct constateren of de voorsprong tijdelijk is of permanent. De ontwikkeling van het jonge kind verloopt in sprongen. Soms gaat dit heel hard, maar het kan ook een tijdje wat langzamer gaan.


Niet alleen een hoog IQ

Vanaf ongeveer 6 jaar kan een intelligentietest worden afgenomen. Toch bepaalt de uitkomst van deze score niet direct of een kind hoogbegaafd is. Je bent zeer intelligent als je een IQ hebt van meer dan 130.  Ongeveer 2,5 procent van alle mensen heeft een IQ van 130 of hoger.
 
Een hoog IQ betekent echter niet direct dat je ook hoogbegaafd bent. Dit ben je pas als je IQ hoger is dan 130 en je een creatief brein hebt in combinatie met een flinke dosis doorzettingsvermogen. Met een creatief brein wordt bedoeld dat je buiten de kaders kunt denken en een groot probleemoplossend vermogen hebt. Kinderen met een creatief brein stellen vaak kritische vragen willen het naadje van de kous weten.
 
Om definitief vast te kunnen stellen of je kind hoogbegaafd is, is een test nodig door een (gespecialiseerde) psycholoog.


Kenmerken van hoogbegaafdheid bij kinderen

Om een eerste inschatting te kunnen maken hebben we een aantal kenmerken voor je op een rijtje gezet. Dit is overigens geen volledige opsomming. Google maar eens op ‘kenmerken hoogbegaafdheid’ en je ziet talloze rijtjes langskomen die allemaal van elkaar verschillen.
 

Kenmerken van hoogbegaafde kinderen:

  • Hoge intelligentie
  • Snel van begrip
  • Grote algemene interesses
  • Taalvaardig (grote woordenschat, goed uitdrukkingsvermogen)
  • Hoog leertempo, grote denk- en leerstappen
  • Verworven kennis goed toepassen
  • Goed geheugen, veel parate kennis
  • Doorvrager en waarnemer
  • Groot analytisch inzicht en probleemoplossend vermogen
  • Creativiteit en originaliteit
  • Denkt buiten reguliere kaders
  • Geestelijk vroegrijp (of wekken de indruk daarvan)
  • Sterk rechtvaardigheidsgevoel
  • Perfectionistische instelling
  • In staat tot zelfreflectie
  • Zoekt ontwikkelingsgelijken in oudere kinderen
  • Accepteert regels en tradities niet klakkeloos, maar bevraagt ze
  • Grote behoefte aan autonomie

 
Als je hoogbegaafd bent, komt alles je aanwaaien. Dat is een beeld dat nog vaak heerst onder mensen die zich er niet in verdiept hebben. Dat deze kinderen juist veel uitdaging nodig hebben, omdat ze anders niet lekker in hun vel zitten, wordt vaak vergeten. Daarom moet een beroep worden gedaan op de wilskracht en deskundigheid van leerkrachten en ouders.

Ouder zijn van een hoogbegaafd kind kan best lastig zijn. Je kunt je zelfs ‘bezwaard’ voelen, omdat je zoveel extra aandacht vraagt aan de leerkracht van jouw kind. Toch moet je niet uit het oog verliezen dat het welzijn van jouw kind altijd voorop staat. Blijf dus in gesprek met de school. Met wederzijds respect en openheid voor elkaar kun je bereiken dat jouw hoogbegaafde kind lekker in zijn vel zit en zijn eigen ontwikkeling mag doormaken. Meer informatie over de (extra) mogelijkheden die school jouw hoogbegaafde kind kan bieden, lees je in het artikel Steeds meer maatwerk voor hoogbegaafde leerling.

0 reacties

Reageer

Reageer op dit artikel

  • Maximaal 1000 tekens
Uw reactie is ontvangen. Deze zal op de site getoond worden nadat deze is goedgekeurd door de webmaster.
Het verwerken van uw reactie is mislukt, probeer het nogmaals.