0 Winkelmand
Inhoud winkelmand
Totaal: € 0,00
Bestellen

Basisvoorwaarden om tot lezen te komen bij beelddenkers

27 september 2017
Basisvoorwaarden om tot lezen te komen bij beelddenkers

Beelddenkers nemen de wereld multizintuigelijk waar (geluid, beeld, gevoel, geur, herinnering). We kunnen het ook omschreven als Visueel-Ruimtelijk denken. Voor hen is het van belang dat wij als volwassenen, tijdens het leren omgaan met onze wereld, hier rekening mee houden.

Floortje is dan ook heel blij met haar juf!
Floortje laat trots aan mamma haar lettermap zien. Ze is de afgelopen periode bezig geweest met de letter S. Mamma kijkt de juf verbaasd aan. Ze zit toch nog maar in de kleuterklas? De juf legt uit dat ze spelenderwijs letters aanbieden zodat een aantal basisvoorwaarden worden ontwikkeld die nodig zijn om te kunnen leren lezen en schrijven. Deze worden Multi zintuiglijk geoefend en daarnaast gebruiken ze nog veel meer ontwikkelingsmateriaal. Op deze manier heeft Floortje een grotere kans op een soepel lopende (lees)ontwikkeling.


Wat zijn de basisvoorwaarden om tot lezen te komen?

Deze basisvoorwaarden zijn:
  • het visuele aspect (met de ogen)
  • het auditieve aspect (met de oren)
  • het tactiele aspect (met de tastzin in de handen)
  • het proprioceptieve aspect (met het hele lichaam)
  • het emotionele aspect (met het gevoel)
Deze basisvoorwaarden zijn over het algemeen sterk verankerd binnen het kleuteronderwijs en kunnen thuis ondersteund worden. Je behaalt een groot leereffect wanneer alle zintuigen tegelijkertijd bezig zijn. Op deze manier worden er tussen de linker- en rechterhersenhelft zoveel mogelijk verbindingen gemaakt. Het is dan ook aan te raden om letters aan te bieden via de vier zintuigen – ogen, oren, handen en het hele lichaam: dit is zowel het tactiele als het proprioceptieve aspect – die bij het lezen betrokken zijn. 


Multizintuiglijk waarnemen

De moeder van Floortje heeft interesse in deze ontwikkeling en vraagt de juf hoe zij het proces van school kan ondersteunen. De juf neemt haar mee op reis door de klas en laat zien wat er thuis mogelijk is. Zelfs zonder met letters bezig te zijn, kan moeder behulpzaam zijn.

Oefen de ogen
Een spel waar mijn kinderen maar geen genoeg van krijgen is het spel Details. Ze zoeken in een patroon naar een detail aan de hand van een opdracht kaart. Ook puzzelen, het volgend van een doolhof of een liggende acht, het spelen van de app Zoek en tel kan een kind helpen met het oefenen van zijn ogen.

Oefen de oren
Schudkokers doen het altijd goed. Maak ze zelf van wc-rolletjes gevuld met kralen, rijst, meel of andere materialen of koop ze kant en klaar. Wil jij je kind uitdagen, denk dan eens aan het spel Klap het woord. Een spel rond om lettergrepen. Zoekplaatjes en laat je kind het woord klappen in de juiste lettergrepen. Een van mijn andere favorieten, die je nu ook als app kunt vinden, is Luisterlotto. Luister naar de geluiden om de CD of de app en draai de juiste kaartjes om. Naast het stimuleren van de oren vergoortje hiermee ook direct de woordenschat van je kind. 

Oefen de tastzin in de handen
Een fijne manier om de tastzin in je handen te ontwikkelen is het gebruiken maken van materialen als Tweeling: texturen, Tweeling: vormen of de Stoffendoos. Je kind probeert geblinddoekt tweetallen bij elkaar te zoeken. Hierdoor ontwikkelt het naast de tastzin in de handen ook zijn fijne motoriek.

Oefen met het hele lichaam
Een geweldige manier om je lichaam beter te leren kennen, te beheersen en te ontwikkelen is het maken van looppaden met verschillende hoogtes, structuren, oppervlakten en materiaal. Denk eens aan de blotevoeten paden in Nederland. Je kunt natuurlijk ook je eigen kamer verbouwen door er een kussen parcours in te maken, eierdozen neer te leggen en ribbelkarton, maar je kun als basis ook gebruik maken van tactiele discs of denken aan het poetsen van je tanden op een wiebelkussen.

Leer om te gaan met gevoelens
Een van de complexere basisvoorwaarde is het omgaan met het gevoel. Eigenlijk ben je hier gedurende de hele dag mee bezig. Je kunt het echter ook specifieke aandacht geven met materiaal als Ik en mijn gevoelens of Het emotiespel- wereldkinderen en leer je kind verschillende emoties te herkennen en begrijpen en daarnaast hun taalvaardigheden te verbeteren. De spellen bevatten de vier basisemoties: blij, boos, verdrietig, bang.

Noot: Tijdens de overgang naar groep 3 wanneer we met het ‘echte lezen’ beginnen, worden deze basisvoorwaarden vaak uit het oog verloren. Toch wijst recent onderzoek uit dat deze basisvoorwaarden niet losgekoppeld mogen worden van de totale ontwikkeling van het kind.

Meer weten over beelddenken? Lees dan ook eens:

0 reacties

Reageer

Reageer op dit artikel

  • Maximaal 1000 tekens
Uw reactie is ontvangen. Deze zal op de site getoond worden nadat deze is goedgekeurd door de webmaster.
Het verwerken van uw reactie is mislukt, probeer het nogmaals.