0 Winkelmand
Inhoud winkelmand
Totaal: € 0,00
Bestel nog voor € 20,00 en profiteer van gratis verzending!
Bestellen

Automatiseren legt de basis voor moeilijker rekenwerk

25 september 2017
Automatiseren legt de basis voor moeilijker rekenwerk

Door simpele rekensommen veel te oefenen wordt het uitrekenen een automatisme en leren de kinderen optellingen en aftrekkingen uit hun hoofd. 'Automatiseren' heet dat.

'De juf zei dat Sem bij het rekenen nog moest automatiseren. Ik dacht dat ze bedoelde dat hij een rekenmachine moest gebruiken...' 
 
Maar nee, automatiseren in het rekenonderwijs heeft niets met computergestuurde ondersteuning te maken. Automatiseren (tot een automatisme maken) hangt samen met memoriseren (uit het hoofd leren); de begrippen worden ook wel door elkaar gebruikt, al komt bij automatiseren ook inzicht kijken. 
 
In groep 3 en 4 wordt veel tijd besteed aan automatiseren. Daarmee leggen de kinderen de basis voor de hogere groepen, waarin de getallen te groot worden om tellend te blijven rekenen. Als het uitrekenen van simpele sommen niet voldoende is ingeslepen in groep 3 en 4, zal je kind bij de moeilijke sommen in groep 7 of 8 vastlopen.

Een belangrijk onderdeel bij het automatiseren van rekenen tot en met 10 is splitsen. Aan het eind van groep 3 moet je kind het splitsen en optellen en aftrekken tot en 10 kunnen dromen. Ook in groep 4 is veel aandacht voor het automatiseren van optellen en aftrekken. Nu met sommen tot en met 20.

0 reacties

Reageer

Reageer op dit artikel

  • Maximaal 1000 tekens
Uw reactie is ontvangen. Deze zal op de site getoond worden nadat deze is goedgekeurd door de webmaster.
Het verwerken van uw reactie is mislukt, probeer het nogmaals.