0 Winkelmand
Inhoud winkelmand
Totaal: € 0,00
Bestel nog voor € 20,00 en profiteer van gratis verzending!
Bestellen

Staartdelingen uitleggen? Happen maar!

29 maart 2020
Staartdelingen uitleggen? Happen maar!

Veel kinderen vinden deelsommen lastig. De kans bestaat dat jij als ouder ook in de war raakt als je wilt helpen, want kinderen van nu leren deelsommen op een andere manier uitrekenen dan de meeste ouders hebben geleerd.

Niet met staartdelen, maar met de ‘hapmethode’. Met een beetje kennis van hoe je kind deelsommen leert uitrekenen, voorkom je dat je hem van de wal in de sloot helpt.


Wat is er mis met de ouderwetse staartdeling?

Waar de staartdeling vroeger dé methode was om deelsommen uit te rekenen, heeft deze nu niet meer de voorkeur. Veel ouders snappen daar niets van. Wat is er mis met de ouderwetse staartdeling? Dat is toch een handige en snelle manier om deelsommen op te lossen?
 
Weliswaar is de staartdeling een handig foefje om grote getallen te delen, het geeft kinderen echter weinig inzicht in wat ze precies aan het doen zijn bij de berekening. Om die reden verdween de staartdeling van het toneel ten faveure van 'happend delen': kinderen leren veelvouden van het deelgetal 'af te happen' tot ze op nul eindigen.
 

Zo werkt happend delen

Happend delen maakt gebruik van ‘herhaald aftrekken’. Bij elke stap neem je een ‘hap’ uit het getal dat je moet delen.
Neem de som 6479 : 11.
Je dochter begint bijvoorbeeld met een hap van 1100 (100 x 11), omdat zij inschat dat dit een goed begin is. Ze rekent uit: 6479 – 1100 = 5379.
Ze ontdekt dus dat er dan nog wel erg veel overblijft en hapt daarom vervolgens maar liefst 3300 (300 x 110) af: 5379 – 3300 = 2079.
Dan kan er nog wel een hap van 1100 (100 x 11) af: 2079 – 1100 = 979.
Vervolgens nog eens 880 (80 x 11): 979 – 880 = 99.
Nog 99 te gaan, dus nog eens 9 happen van 11.
Tot slot moeten al die happen worden opgeteld: 100 + 300 + 100 + 80 + 9 = 589.
 De uitkomst 6479 : 11 = 589 is bereikt.
 
Het fijne aan happend delen is dat je kind kan rekenen met keersommen die zij makkelijk kan maken. Er zijn veel verschillende manieren om de som goed uit te rekenen. De stappen die gezet worden geven meer inzicht in de som en de relatie tussen delen en vermenigvuldigen heeft meer betekenis.
 
 

Van happen naar staartdelen

 In principe is deze methode van inschattend en proefondervindelijk happen een inzichtelijk opstapje naar een kortere notatie, die uiteindelijk – in groep 8 – tot de abstractere vorm van de staartdeling moeten leiden.
 
Op sommige scholen komt het daar niet of nauwelijks van. Andere leerkrachten hechten juist wel waarde aan staartdelen, omdat het zwakkere rekenaars een eenduidige methode biedt om tot het juiste antwoord te komen en omdat de 'happenmethode' wel erg onoverzichtelijk wordt bij grotere getallen.
 
Weersta de verleiding om je kind maar even snel te leren staartdelen 'omdat dat veel handiger is'. Als je kind op school op een andere manier moet leren delen, kan zo'n andere manier alleen maar verwarrend zijn en je kind onzeker maken.
 
Lukt het ook na maandenlang oefenen niet om te delen op de 'happenmanier', dan kun je in overleg met de leerkracht alsnog proberen of het met staartdelen wel lukt.  
 

 

Extra oefenen met deelsommen

Rekenwerkboek Delen met/zonder rest
Bekijk
Deelmaatje
Bekijk
Rekenwerkboek Delen t/m 100
Bekijk

0 reacties

Reageer

Reageer op dit artikel

  • Maximaal 1000 tekens
Uw reactie is ontvangen. Deze zal op de site getoond worden nadat deze is goedgekeurd door de webmaster.
Het verwerken van uw reactie is mislukt, probeer het nogmaals.
betaalmethodes